Bezárás
kiskunhalas

A jótállás lejárta után erősen pusztul a kormánykedvenc Duna Aszfalt által felújított út

2012-ben politikusok tömege avatta a Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza közötti utat, aminek a teljes felújítására 3 milliárd forintot költöttek. A kivitelezést kormányközeli céget vitték, köztük a Duna Aszfalt. Az út újra töredezett, a megrendelő közút szerint az állapota megfelel egy 7 éves úténak.

Nem tetszik a családnak a kormánypropaganda? Ajándékozz Átlátszó-előfizetést karácsonyra!

“Közvetlenül több mint 13 ezer ember utazáskényelmi és forgalombiztonsági feltételeiben történt pozitív változás”  – ezzel a mondattal zárta írását 7 évvel ezelőtt a kiskunmajsai önkormányzat honlapján megjelent cikk szerzője. A lelkesedése annak szólt, hogy megújult a Kiskunmajsát és Kiskunfélegyházát összekötő út 27,7 kilométeres szakasza, amire több mint 3,1 milliárd forintot uniós pénzt költöttek el.

A korabeli cikkből kiderül, az átadón az erintett települések polgármesterei mellett országgyűlési képviselő, valamint a megrendelő, Magyar Közút képviselői is jelen voltak. A munkát a DME konzorcium végezte el, melynek a tagjai a közbeszerzési értesítő szerint a Duna Aszfalt Kft., a Magyar Aszfalt Kft. és az EuroAszfalt Kft.

A jól ismert nevekről már 2013-ban megírtuk, hogy a Duna Aszfalt, a Strabag, az EuroAszfalt, a Swietelsky és természetesen akkor még a Közgép a magyar építőipar katasztrofális helyzete ellenére évek óta, kormányoktól függetlenül tarolnak a közbeszerzési pályázatokon és figyelemreméltó nyereséget produkálnak.

A Kiskunmajsa-Kiskunfélegyháza közötti 5402-es útról a Duna Aszfalt honlapján lehet további adatokat találni. Eszerint a kivitelezés 2012 júniusában kezdődött, “a projekt kapcsán pályaszerkezet-cserét végeztünk el a túlzottan deformált profilú, vagy megsüllyedt burkolatú szakaszokon.” 33 új buszmegállót alakítottak ki, továbbá lecserélték a kopott táblákat, valamint több új táblát is elhelyeztek.

A Duna Aszfalt Kft. az egyik ismert kormányközeli üzletember, Szíjj László tulajdona. Idén tavasszal portrét közöltünk Szíjjről, aki Tiszakécskéről emelkedett fel a NER élvonalába, és mára több közös érdekeltsége van Mészáros Lőrinccel:

Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere

Néhány év alatt Magyarország egyik leggazdagabb embere lett a tiszakécskei vállalkozó, akinek építőipari cége robbanásszerű növekedést produkált az állami és önkormányzati megrendeléseknek köszönhetően. Mára Szíjj László a NER üzleti köreinek egyik legfontosabb szereplőjévé vált, az érdekeltségébe tartozik az MKB Bank harmada és a Közgép is, Mészáros Lőrinccel pedig egy bulgáriai építőcéget alapított.

Tavaly nyáron egy Mészáros által is használt luxusjacht fedélzetén videóztuk le Szíjj Lászlót, idén januárban pedig az Orbán Viktor által is használt magánrepülőgép landolása után fotóztuk le Ferihegyen.

De hiába kormánykedvenc a kivitelező, hét évvel az átadás után ismét elszomorító az út állapota. Össze-vissza töredezett az aszfalt Kiskunmajsán, több helyen a kopóréteg alatti szürke beton is kilátszik. Látszik, hogy felújították, de meglepő, hogy a több mint 3 milliárd forintért felújított út ilyen rövid idő alatt ennyire tönkrement.

Magyar Közút: az út egyenetlensége megfelelő

A Magyar Közút szerint viszont az út állapota megfelelő. Az Átlátszó kérdésére azt írták, az felújított útszakasz teljes körű jótállása 2015. november 20-án, ezen belül az autóbusz-öblökre 2017. november 20-án járt le. A kopóréteg szavatossága is két éve lejárt. Kolozsvári Nándor, a Közutak Építésének Szabályozásáról tartott előadásából kiderül, a jogszabályok szerint az általános jótállás 36 hónap, a kiterjesztett 60 hónap, azaz 5 év is lehet. Ez utóbbi érvényes a Kiskunmajsa-Kiskunhalas közötti út 2012-es felújítására. A Magyar Közút szerint a felújított útszakasz “teherbírása és egyenetlensége megfelelő, a kopóréteg állapota egy hét éve készült felújított szakasz állapotának megfelelő.”

Útépítésben jártas – neve mellőzését kérő – forrásunk szerint “vélhetően a szűkös forrásnak köszönhetően a felújítás ennyit bírt.” Szerinte ez nagyon sokszor a szakmai viták célkeresztjében lévő probléma: adott pénzegységért mit visel el a társadalom: kis felület, de teljeskörű felújítással (vélhetően teljes útalap cserével), vagy műszakilag még elfogadható, de közel sem teljes értékű beavatkozás, sokkal nagyobb felületen.

Azt is mondta, a Duna Asztalt honlapjára feltöltött adatokból látszik, hogy a 27675 méteres szakasz nem kaphatott mindenütt alapcserét, megerősítő réteget.

Hozzátette, “lokális hibák bármilyen gondos, előzetes felmérés esetén is előjöhetnek 6 év alatt.” Szerinte ez ellen egyedüli megoldás, a régi pályaszerkezet teljes elbontása és új szerkezet építése, ami rendkívül gazdaságtalan megoldás.

A Magyar Közút azt is írta, hogy a korábban kimaradt, 42+000-50+830 kilométerszelvények közötti szakaszon most kezdődik a felújítás. A Magyar Építők szerint ezt az EuroAszfalt Kft. és a Soltút Kft. végzi, a közbeszerzési értesítő szerint 836 millió forintért.

Segesvári Csaba

Fotó: a szerző felvétele

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom