Bezárás
Szeged

A Momentum szerint Szeged éjszakai közlekedése megérett a bővítésre

Szegedn az éjszakai járatok bevezetésére készülnek.

Gyakoribb éjszakai járatokat szeretne a Momentum Csongrád Megyei szervezete Szeged városában. Szombatonként vannak ugyan ilyen járatok, ám a város egyetemi jellege miatt erre talán hétköznapokon is szükség lenne. A párt kezdeményezése fiataloktól érkező kérések alapján indult el. A város önkormányzata áll a tárgyalások elé, kérdés, hogy ez az adófizetőknek mennyibe is kerülne. Ráadásul nem mindenki örülne a járatszámok bővülésének.

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Március 5-én 11 órára sajtótájékoztatót hirdetett meg a Momentum Csongrád Megyei szervezete, ahol Mihálik Edvin, a szervezet megyei igazgatója elmondta, a város jelenlegi éjszakai közlekedési koncepciója megfelelő, ám a párt szerint megérett a bővítésre. Ezért tárgyalásokat kezdeményeznek a város vezetésével azért, hogy a jelenlegi gyakorlatnál bővebben közlekedjenek járművek az egyetemi bulikhoz kapcsolódva szombat és vasárnap hajnalban, illetve a szerdai és csütörtöki szórakozásokhoz kapcsolódva csütörtök és péntek hajnali kettő órakor.

Szegeden 2015 óta vannak éjszakai járatok, de ezek csak a hétvégi bulikhoz kötődnek, szombaton és vasárnap hajnal 2 órakor indulnak a város központi helyéről, a Széchenyi térről, a négy külterület irányába, Szőregre, Kecskéstelepre, Petőfitelepre és Kiskundorozsmára. Ezen kívül nyaranta, a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz kapcsolódnak menetrenden kívüli éjféli járatok, amelyek a közönséget szállítják haza az előadások végeztével.

Kérdés, hogy szükséges-e a heti rendszerességű éjszakai járatok bővítése. Mihálik Edvin, a Momentum Csongrád Megyei elnöke az Átlátszó Országszertének elmondta, hogy számos megkeresést kaptak ez ügyben, ezért beindították online kérdőívüket, hogy felmérjék, valóban széles körű-e az igény az éjszakai járatokra. Egy hét alatt mintegy 3 ezer választ kaptak.

Azokból az derült ki, hogy a hétvégi bulikhoz kapcsolódó szombat-vasárnap hajnalban induló buszjáratok kiemelt jelentőségűek. Sőt, hajnal 1-kor, illetve 3 órakor is indulniuk kellene buszoknak. Mihálik elmondta, aki nem akar egész éjszaka bulizni, de felhőtlenül, jót akar beszélgetni barátaival a városban, annak jelenleg nagyon figyelnie kell az óráját, mert éjfél után már hétvégente sincsenek járatok. A forgalom újra csak hajnal 4, fél 5 körül indul meg.

Továbbá szükség lenne hétköznaponként is éjszakai járatokra, ekkor ugyanis szintén sok buli van, és az egyetemisták ilyenkor szórakoznak. Sokan közülük más településekről járnak Szegedre, és ők hétköznap tartózkodnak a városban. Ez a budapesti, de jelenleg Szegeden tanuló Gáspár Zsuzsinak az Átlátszó Országszertének elmondott véleménye. „Mindenképp indokolt lenne ilyen járatok indítása, akár óránként-kétóránként is” – tette hozzá az egyetemista lány, aki viszonylag messze lakik a belvárostól. Sok kollégista társa gondolja hasonlóan, mondta.

A taxisok természetesen nem örülnének a menetrend bővítésnek. Egy, a szegedi éjszakában régóta dolgozó taxis, nevezzük Gyulának, az Átlátszó Országszertének azt mondta, hogy az éjszakai buszjáratokon látott már tömeget a Széchenyi téri indulásnál ugyanúgy, mint kongó ürességgel közlekedő buszokat.

Megjegyezte, az utasforgalmukon már a hétvégi hajnal 2 órási buszok negatív hatása is látszódott, és hiába viszik ők házig az utasokat, félnek a további bővítéstől. Igazából pont a külső városrészekbe éri meg csak elvinni az utasokat, ez hozza vissza körülbelül a benzin árát, panaszkodott nekünk. Illetve – tette hozzá – mindenki próbál állandó magánfuvart fogni, teszem azt, ha valaki kocsmából szeretne hazamenni, akkor rendszeresen őt hívja.

Gyula úgy véli, hogy másként egyre kevésbé éri meg taxizni, mert a bürokratikus szabályok is egyre nehezebbé teszik ezt a szakmát. Ha kiterjesztik az éjszakai járatokat, az nagy nehézséget fog okozni. „Most is az a helyzet” – ecsetelte –, „hogy mindjárt este 10 óra van, és ennél korábban nem éri meg kiállni a drosztra.”

A szerződés részleteiről megkerestük Szeged Város Önkormányzatát. Válaszukban azt közölték, hogy az éjszakai autóbuszjáratok 2018. évi költsége nettó 64 623 forint naponta. Az Átlátszó Országszertének is megerősítették, hogy tárgyalni fognak a Momentum javaslattevőivel az éjszakai járatok bővítésével kapcsolatban. A tárgyalások függvényében kerülhet sor a mindkét fél számára elfogadható, a testület elé terjeszthető menetrend összeállítására.

Kérdéseinkkel kerestük a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt-t. Válaszukban azt írták, hogy az éjszakai járatok üzemeltetését az önkormányzat közszolgáltatási szerződés keretében rendelte meg, így csak közösen dönthetnek új autóbuszjáratok közlekedtetéséről, vagy meglévő autóbuszjáratok módosításáról.

Jelenleg Szeged városának velük van szerződése az éjszakai tömegközlekedést illetően. Azt Mihálik Edvin is elmondta, a cél elsősorban a belvárostól távolabbi területek elérése busszal, mivel oda nem vezet kötöttpályás vonal. Ezért ők is elsősorban a DAKK Zrt.-vel képzelik el a jövőbeli együttműködést, illetve a szegedi önkormányzatnál is azt szeretnék elérni, hogy módosítsák a velük fennálló szerződést.

Mihálik Edvin reméli, hogy az Európai Parlamenti választásokat megelőző utolsó hosszú megbeszélésről már egy ilyen „új” járattal mehet haza.

D. Boros Tamás

A fotó illusztráció. Készítette a szerző.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom