Bezárás
Székesfehérvár

A trendi-ehetetlen helyett visszakérnék a családias-ehető menzamenüt a fehérvári szülők

Hiányolják a tartalmat a gyermekeiknek adott ételekből egy székesfehérvári iskola diákjainak a szülei, ami miatt az igazgatónőhöz fordultak. A híg leveseket, száraz zsemléket és silány ételeket a Hungast csoport egyik cége, a Hungast Vital Kft. szállítja. A cég részéről az Átlátszó Országszerte helyi tudósítójával azt közölték, igyekeznek megoldani a problémákat, hogy magas színvonalú étkeztetést nyújthassanak.


állítsuk meg a kormánypárti médiafoglalást

Nálunk nincsenek állami hirdetések. Nem is lesznek. Nem is akarjuk, hogy legyenek. Rád viszont nagyon számítunk!
Támogatom az Átlátszót

Társadalmi célú hirdetés

A gyermekeiknek tálalt étel mennyiségéről, de főleg minőségéről írtak terjedelmes, a problémákat részletező panaszt nemrég az egyik székesfehérvári általános iskola tanulóinak szülei, akik az intézmény igazgatónőjétől a korábbi szolgáltató által biztosított étkeztetést kérik vissza.

„Az új menzát nem tekintjük gyermekeink számára sem megfelelő minőségű, sem megfelelő mennyiségű, sem megfelelő színvonalú, sem megfelelő árú szolgáltatásnak.”

Ilyen ételt kapnak a gyerekek

A panaszok miatt a cikk szerzője elkérte az egyik érintett gyerek ebédjét és egy iskolai héten át azt ette. Emlékezetes, idén februárban szintén kipróbálta a menzakaját az Index munkatársa, amikor négy budapesti iskola diákjainak szülei kezdtek tiltakozni a szerintük ehetetlen Hungast-ételek miatt.

És mi volt a tapasztalat a fehérvári iskola ételeivel? A brassóit nem megsült krumplival adták és még büdös is volt. A paradicsomleves hígra és túl édesre sikerült, a gyümölcslevesbe egy szem, szétfőtt szilva jutott. Volt olyan spenót- és krumplifőzelék, amelyekben a zöldség a saját főzővizében úszkált, sűrítés nélkül. Továbbá a tányérra került olyan, a főzelékhez járó virsli, amelyet sültként kínáltak ugyan, de amely szemmel láthatóan sosem ért bele a serpenyőbe. Sőt a főzővízbe sem, teljesen nyers volt ugyanis.

Az iskolába 2018 szeptemberétől a Hungast Vital Kft. szállítja az ebédet, a cég 2017-ben több, mint 13 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta az évet.

A Hungast Vital Kft. által biztosított ételekkel azonban a gyerekek és a szüleik is elégedetlenek, és annak hangot is adtak.

„Az elmúlt két hétben találkoztunk olyan zsemlével az uzsonnánál, ami már-már száraznak mondható, olyannal, amiből hiányzott a vaj, vagy hiányzott a szalámi, vagy hiányzott a májkrém. De a legnagyobb megdöbbenést a penészes zsemle okozta, ami megérne egy NÉBIH által tartott átfogó vizsgálatot.”

„Gyermekeink ebédeknél többször hiányolják az ételekből a tartalmat. A zöldbabfőzelékből a babot, a krumplifőzelékből a krumplit, a tarhonyalevesből a tarhonyát. Az eddig jól megszokott ízletes és tartalmas ételek helyett íztelen, színtelen és silány ételeket kapnak.”

„Az ebéd a mennyiséget tekintve megfelelő, viszont tartalomszegénynek, vizesebbnek tartjuk. A leves akkor is leves, ha 1 kg alapanyaghoz 5 liter vizet öntünk és akkor is, ha 50 litert, csak úgy szegényes és ízetlen lesz.”

Paradicsomleves

A Hungast Holding Zrt. tavaly nyáron vette meg az országban sok helyen szolgáltató Sodexot, miután Lázár János miniszter már egy évvel korábban bejelentette, hogy a távfűtéshez és a hulladék-gazdálkodáshoz hasonlóan centralizálni fogja az állam a menzapiacot is. A központosításban viszont gyakorlatilag csak egyetlen szereplő, a Hungast mozgolódott: tulajdonosai előbb az Elamen Zrt.-t, majd a Sodexot vették meg. A gyors bekebelezés semmiféle akadályba nem ütközött.

A Gazdasági Versenyhivatal ugyanis a Hungast Holding Zrt. összefonódás-bejelentésére indult versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a Hungast irányításszerzése a Sodexo Magyarország Kft. felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt, káros horizontális versenyhatások (áremelkedés, vagy minőségromlás) nem igazolhatók. Igaz, ez utóbbit nehezen igazolhatták volna a működés megkezdése előtt.

A felvásárlásokkal immár a piac mintegy 40-45 százalékát megszerző Hungasttal a legbefolyásosabb dél-dunántúli országgyűlési képviselőt, Bánki Eriket hozzák összefüggésbe, de a cégcsoport vezetősége ezt a felvetést eddig folyamatosan cáfolta.

A Hungast ételeivel kapcsolatban egyébként nem most támadt kifogás. Az üggyel Várnai László a zuglói képviselő-testület tagjaként 2016-ban kezdett foglalkozni a blogján. Megírta, hogy a kerületbe a cég akkor 10 ezer menzaebédet szállított minden nap, amiért az önkormányzat 1,2 milliárd forintot fizette ki a cégnek. Várnai szerint

„a hatalmas mennyiség, a konyhák elszakadása az iskoláktól, a megrendelőktől az elmúlt években rengeteg reklamációhoz vezetett, lemondott előfizetések, kreatív nevű, de jórészt moslékba kerülő levesek, visszaküldött, alig ehető kulimászok, ötven kilométerről szállított „frissensültek”, útközben megsavanyodó ételek jelezték a Hungast tevékenységét.”

Várnai László kitért arra is, hogy bár a Hungast a zuglói közétkeztetésre elnyert közbeszerzés során megígérte, hogy csak minimum 10 százalékos mértékben fog alvállalkozókat bevonni, az ellenőrzésekkor rendre kiderült, hogy még mindig ugyanazok cégek, a Sodexo és az Elamen  szállítottak – immár  az alvállalkozóként –, akik régen is a kerületi intézményeknek főztek, ráadásul klasszisokkal jobban, mint a tendert egyébként győztesként vivő Hungast Mecsek Kft.

S hogy ki főz manapság, 2018 októberében a zuglói önkormányzati iskolák diákjainak? Nem nehéz kitalálni, természetesen a Hungast.

Visszatérve a cég székesfehérvári szolgáltatására, a szülők panaszát az ételek fotóival együtt elküldtük a Hungast Csoport kommunikációs igazgatójának. Enyedi Csaba azt válaszolta, hogy az ágazat munkaerőpiaci helyzete és a szolgáltatás kezdeti szakaszának nehézségei ellenére igyekeztek a cégre jellemző magas minőségű szolgáltatást nyújtani az általános iskolában.

A kommunikációs igazgató hozzátette, az első hetek után részben a fogyasztói visszajelzések, részben a saját ellenőrzési rendszerük alapján elkezdték orvosolni a problémákat.

„Tekintettel az önmagunkkal szembeni szigorú elvárásainkra, a lehető legmagasabb szolgáltatási színvonal iránti folyamatos igényünkre, a felmerült, kijavítandó hibákat azonosítottuk, azok felszámolását végezzük az eljárásrendjeink betartatásával, napi ellenőrzésekkel, a személyi állomány megfelelő oktatásával, átszervezésével és számonkérésével egyaránt.”

Hangot adott még Enyedi Csaba annak is, hogy reméli, hogy a visszajelzések alapján a szolgáltatás színvonalát fejleszteni tudják.

Ugyanakkor a szóban forgó fehérvári iskolában az ebéd minősége egyelőre változatlan, de legalább a diétás ebédet kapó diákoknál már – ahogy az elő van írva – az ételtartó dobozokon feltüntetik, hogy a gyerek milyen diétát követ.

Kocsis Noémi (Székesfehérvár)

A fotók a szerző felvételei.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom