Bezárás
Szeged

Alig volt utasa, most több tízmilliárdért újíthatják fel a Szeged-Szabadka vasutat

Négy éve egyetlen vonat sem közlekedik a Szeged-Szabadka vonalon, a MÁV adatai szerint a bezárás előtti években alig háromezren használták. Hat pár vonat zötyögött a két ország között, a Bajáig tartó meghosszabbított felújítást 2012-ben 66 milliárd forintra becsülték. A Lázár János felügyelte projektnek hivatalosan 2022-re kész kellene lennie.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

A Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka-Bácsalmás-Baja vasút megvalósíthatósági tanulmánya kimutatta, hogy ez a vasútvonal költséghatékony, és ha európai alapokból finanszírozzák, a vonatok 2019-re 160 km/órás sebességgel tudnak futni – ezt a nagyvonalú kijelentést 2011-ben tette a szerb vasút képviselője Szabadkán.

Rá egy évvel a rtv.rs riportjában a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke, Pásztor István már arról beszélt, “a Szabadka – Szeged – Baja vasútvonal újjáélesztése Szerbia és Magyarország közös érdeke, és ez az első vasúti infrastruktúra-projekt, amelyet európai alapok finanszíroznak. A projekt kb. 200 millió euró” – vagyis mai áron mintegy 66 milliárd forint. Az előkészítésre korábban 329 ezer eurót költöttek el határon átnyúló uniós programban.

A vasútvonal felújítása tehát immár nyolcadik éve húzódik, legutóbb Lázár János jelentette be: először 39 km vasutat építenek újjá a tervek szerint, ezzel a két város között fél óra lesz az utazás. A a Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos szerint a magyarországi vasúti szakasz felújítását a MÁV-on keresztül oldják meg, a szerbiai szakasz költségeit pedig magyar bankhitelből fedezik.

A vonalat 2015-ben, a menekültválság csúcsán zárták le egy szögesdróttal megerősített vasúti kocsival, és azóta sem nyitották újra. A 2012-es határon átnyúló tanulmány már említi, hogy a meglehetősen rossz vasúti pálya és a korszerűtlen vasútbiztonsági berendezések miatt a szerb vonatok 2011-től nem járhattak Magyarországra, az utasok Röszke államoson szálltak át.

Itt őrzik most is a gyodával erősített határzáró vagont, amit már birtokába vett a természet. Az állomáson emléktábla emlékeztet a 125 éves Alföld-Fiumei vasútvonalra, és arra, egykor itt lényeges vasútvonal húzódott. Az évek múlásával lett súlytalan, bezárása előtt a pályasebesség a magyar oldalon 60 kilométer/óra, a szerben pedig 17-30 kilométer/óra. Így a 35 kilométeres utat, útlevélellenőrzéssel együtt mintegy 80 perc alatt tette meg a vonat.

Röszke 2019.10.22.

A Lázár említette fél órás utazási idő a 2012-es tanulmányban is szerepel, de az akkori elképzelések szerint a Szeged és Szabadka között a menetidő 30-35 percre lenne csökkenthető határellenőrzés nélkül – mire ez a projekt megvalósul, Szerbia várhatóan már tagja lesz a schengeni övezetnek, így határellenőrzésre sem lesz szükség. De erről még szó sincs, Szerbia külső határ, a maga nehezített ellenőrzésével együtt.

A nem éppen vonzó vasút az utasszámon is látszott. A MÁV közérdekű adatigénylésünkre azt közölte, a Szeged-Röszke vasútvonalon 2013-ban 2823, 2014-ben 2215, 2015-ben a bezárásig 1937 utas volt. Azt írták, az adatok forrása a viszonylatos jegyértékesítési adatbázis, azokat az utasokat tartalmazza, akik a jegyük viszonylata alapján az adott vonalon legalább 1 állomásközt utaztak. Nem szerepelnek benne azok, akik ingyen, vagy bérlettel, vagy vonaton vett jeggyel utaztak.

2000 és 2008 között átlagosan 6 ezren használták a vonalat, ebben viszont már a díjmentes utasok száma is szerepel. Mindezt úgy, hogy átlagosan 3-5 pár vonat döcögött Szeged és Szabadka között. A tanulmány arra is kitér, hogy a megkérdezett utasok legnagyobb részarányát (64-74%) a dolgozók alkotják, legtöbben viszont az autót választják ennek az útvonalnak a megtételére.

Lázár János többször a most épülő Hódmezővásárhely-Szeged tramtrain meghosszabbításaként utalt a Szabadka-Szeged vasútvonal felújítására. Ugyanakkor érdekes megoldás lesz, ha a szerb-magyar szakaszt valóban 160 kilométer/órásra építik meg, miközben a már közel 80 milliárdért épülő tramtrain pályája ennél klasszisokkal lassabb, ott legfeljebb 100-zal mehetnek a szerelvények. Az is izgalmas, hogy Lázár szerint a határon átnyúló felújításnak 2022-re kész kell lennie.

Segesvári Csaba

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom