Dögrováson a szemétszállítás Észak-Pest és Nógrád megyében

Fotó: zoldhid.hu
Fotó: zoldhid.hu

 

Nem lesz képes a szolgáltatási területén lomtalanítani a Zöld Híd NKft., amely észak-kelet pesti és nyugat-nógrádi településeken folytat hulladékgazdálkodást. Erről levélben tájékoztatták az érintett polgármestereket. A cég tulajdonosa, a települések önkormányzati társulása tavaly 1,3 milliárd forint uniós támogatást kapott a hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztésére.

„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy elkerüljük a közegészségügyi és környezetvédelmi kockázatokat, ezért kénytelenek voltunk meghozni a döntést, hogy a lomtalanításokat ideiglenesen felfüggesztjük” – egyebek mellett ez áll a Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. levelében, amit április 12-i dátummal küldtek a szolgáltatási területükön lévő települések polgármestereinek.

Az Átlátszó a levél másolatát a Veresegyházi Hírhatár szerkesztőjétől, Tószegi Zsuzsannától kapta meg, de az esettel foglalkozott a kormánybarát Világgazdaság is hétfőn. Ott az önkormányzati társulás érdekeltségében lévő hulladékgazdálkodási cég nehézségeire helyezték a hangsúlyt: a cég 99 településen dolgozik 43 autóval, ebből 13-at bérel, saját autói átlagosan 11 évesek, állapotuk leromlott.

Autóügyben hosszasan panaszkodnak a levélben is, ahol megemlítik azt is, hogy a kerepes-ökörtelekvölgyi depótér a kapacitása a végit járja. Van remény a bővítésre uniós forrásból, de előreláthatóan csak majd jövőre. A Zöld Híd Nkft.-ben tulajdonos Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás 2017-ben nyert 1,3 milliárd forintot „komplex hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztésére”.

„A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás fenntartása egyre nehezebb feladatokat okozott az üzemeltetőnek és az önkormányzati társulásnak egyaránt” – áll a levélben.

 

zoldhid2

 

Eddig a számlázással volt „csak” gond a Zöld Híd területén. A cég megbízója, az állami „kukaholding”, az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. kellene, hogy intézze a beszedést, de a számlákat gyakran késedelmesen, olykor több időszakot egyben postáznak a fogyasztóknak, ráadásul – az önkormányzatok visszatérő panasza szerint – nem gondoskodnak teljes körűen a kintlevőségek behajtásáról. A feladatokat ténylegesen végző szolgáltató, a Zöld Híd B.I.G.G. előde, a Zöld Híd Régió Nkft. pedig a 2013-2016-ban rendre százmillió forintos veszteségeket produkált.

Hasonló gondokat nem csak a Zöld Híd területéről jeleznek:

Korrupcióinfó: megbénult a hulladékszállítás, jöhetnek az oligarchák, állítja Hadházy

Munkatársunk a Zöld Híd területén lakik, tapasztalatai szerint a hetenkénti kommunális és szelektív gyűjtés többé-kevésbé rendben lévőnek mondható. Fogyasztói szemmel nem volt sem jobb, sem rosszabb a helyzet rezsiharc előtt sem, amikor az osztrák érdekeltségű ASA vezényelte a hulladékszállítást a településen.

Vicces visszakozás a rezsicsatában, hogy most a Zöld Híd veszi igénybe az ASA-utód FCC Magyarország szolgáltatásait: a cég levele szerint a kerepesi depó helyett az FCC gyáli lerakójába szállítják át a lom és a veszélyes hulladék egy részét.

A számlázás viszont tapasztalataink szerint is random módon zajlik. Mivel pedig a környékbeli erdős, ligetes területeket már eddig is gyakran használták illegális szemétlerakóként egyesek, félő, hogy az idei lomtalanítás csúszása vagy elmaradása esetén komolyak lesznek a környezeti károk. Mindeközben a cég honlapján arról értesíti a lakosságot, hogy telefonrendszerük átalakítás alatt áll, a megemelkedett számú megkereséseket nem tudják kezelni, inkább email-ezzünk az ügyfélszolgálattal.

Rádi Antónia