Bezárás
A világ széle

Évek óta a semmibe vezet a kerékpárút, hiába lett gazdasági szempontból kiemelt a beruházás

Még mindig csak a tervezés szakaszában van a Siófokot Péccsel összekötő kerékpárút, amelyre évek óta várnak az érintett települések – és persze a bringások. Emiatt a Balatonról délre haladó kerékpárút továbbra is semmibe vezet; pontosabban úgy ér véget, hogy már csak földúton lehet továbbhaladni Fejér megye irányába. 

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

A “Sió-csatorna kerékpárút” a Balatoni kerékpárút kiegészítőszakasza Siófok és Siójut között. A 12 kilométer hosszú útvonalon Balatonszabadi és Ádánd is megközelíthető – a megyehatárnál azonban az aszfaltos út hirtelen véget ér. A problémára tavaly a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hívta fel a figyelmet, változás azonban a mai napig nem történt.

Utánajártunk, miért.

A kerékpárút még 2006-ban készült el 140 millió forintból, 90 százalékos uniós támogatással az Orpheusz-program keretében. A kerékpárút folytatása, akár Tolna, akár Fejér megye irányába kitartóan várat magára, pedig már évekkel ezelőtt elkészült a terv, amellyel megszüntethető lenne a zsákutca. Ez pedig a Siófok és Pécs közé (eredetileg a horvát határig) tervezett, 136 km hosszú kerékpárút, amely érintené az ádándi részt is.

Menő Manó és az út vége várja a kerékpárosokat a Sió menti útvonalon. Fotó: MKKP Rendkívüli Ügyek Minisztériuma

A beruházást 2017-ben kormányhatározatban hagyták jóvá. Akkor  a tervek még arról szóltak, hogy több kerékpáutat, így a Siófok-Dombóvár (84 kilométer) és a Dombóvár-Pécs (52 kilométer) szakaszt 2019-ben adhatják át, a beruházásokra pedig összesen több mint 7 milliárd forintot költenének.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánított beruházássál kapcsolatban 2018-ban a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ki is írta a tanulmányterv elkészítésére vonatkozó közbeszerzést, amelyet 164 millió forintért végezhet el a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. és Via Futura Mérnöki, Tanácsadó és Szolgáltató Kft.. Ekkora viszont már az is tudható volt, hogy a fejlesztések csúszni fognak. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy ez még csak a tanulmányterv, amelyet kivitelezési terv, majd kivitelezési eljárás követ, valószínűleg nem is keveset.

Ezt támasztotta alá az egyik érintett település, Tamási alpolgármestere, Széles András is, aki kérdésünre elmondta:

a projekt lépésről lépésre halad, de már nem mernek jóslatokba bocsátkozni a befejezés időpontját illetően.

Az biztos, hogy a Baranya Megyei Kormányhivatal által június végén közzétett dokumentumok szerint “a Siófok-Pécs kerékpárút Baranya megyei szakaszának létesítése vonatkozásában kizáró ok merült fel, mivel a tervezett tevékenység a településrendezési eszközökkel nincs összhangban”.  Ugyan “az összhang a tervezett tevékenységhez szükséges létesítési, építési engedély iránti kérelem előterjesztéséig megteremthető”, hogy ez mennyi időt vesz igénybe, nem tudni.

Így aztán a “terepbicajozást nem toleráló bicikliseknek” továbbra is két választásuk marad, ahogy a  welovebalaton.hu fogalmazott: “vagy elmennek a két település valamelyike felé, vagy eltekernek a semmibe vesző bringaút 3 kilométerrel odébb lévő vége felé, hogy aztán visszatekerjenek”.

Katus Eszter

Fotó: google maps/Sándorics Tamás

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom