Bezárás
Útépítés

Gyorsforgalmi utaknál is drágább, kilométerenként 2,8 milliárd forintba került a hódmezővásárhelyi elkerülő

Az M35-ös autópálya egyik szakasza kilométerenként alig kerül többe, mint a nemrég átadott 2×1 sávos hódmezővásárhelyi elkerülő. A 47-es út esetleges bővítése szintén óriási összegeket emészthet fel. A NIF honlapja alapján összegyűjtöttük, hol és mennyiből épülnek most Magyarországon gyorsforgalmi utak.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Másfél év alatt, a Colas-csoport kivitelezésében határidőre elkészült a 47. sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakasza – közölte a napokban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a honlapján. Az utat még a választások előtt átadták a forgalomnak. Az átadáson részt vett Lázár János is, és azt mondta, a hódmezővásárhelyiek 1994. óta tervezték, hogy tehermentesítik a belvárost a 45-ös és a 47-es főút átmenő forgalmától.

Az út egyik különlegessége a körhíd. Ez több mint 10 méter magas, az elkerülő így csatlakozik a 47-esbe. A tervezők szerint enélkül nem lehetett volna az elkerülőt megépíteni.

Az út egyébként 2×1 sávos, 12,7 kilométer hosszú, és bruttó 35,4 milliárd forintba került az uniós és magyar adófizetőknek. Emiatt nem csak a körhíd, hanem a kilométerenkénti ár is különlegessége teszi az utat, ugyanis a kétszer egysávos elkerülő minden egyes kilométere bruttó 2,8 milliárd forintba került.

Emlékeztetőül: 2015-ben Lázár János az – akkor még Simicska Lajos érdekeltségeinek kivitelezésében készülő M4-es autópálya – építésének leállításakor azt mondta az RTL Híradó szerint: “az mégsem normális dolog, hogy magyar adófizetői pénzből egymilliárd forint helyett mondjuk négymilliárd forintért épüljön egy kilométer út.” De akkor ő autópályáról beszélt, nem pedig egy másodrendű, kétszer egysávos útról.

A NIF honlapja alapján összegyűjtöttük, hol és mennyiből épülnek most Magyarországon gyorsforgalmi utak.

Útépítések Magyarországon
Infogram

Az ábrából is látszik, hogy kilométerre lebontva legdrágábban az M85-ös épül, legolcsóbban pedig a korábban Lázár által kritizált M4-es, Üllő-Albertirsa közötti része. Ez egyébként 600 millióval kevesebbért, mint a 47-es elkerülőjének minden egyes kilométere.

De van még Magyarországon olyan út, ami napjainkban is épül, szélesebb, 2×2 sávos, és jóval olcsóbb, mint a vásárhelyi elkerülő. A hegyvidéki tájon élő egrieknek az M25-ös autóút, ami már most 2×2 sávos kilométerenként körülbelül 300 millió forinttal került kevesebbe, mint az alföldi 47-es elkerülő.

Ami még érdekes, hogy az M35, immár autópálya – tehát két újabb, azaz összes 6 sávot jelentő sztráda – a 481. sz. főút – Berettyóújfalu között kilométerenként 2,95 milliárd forintból épül. Vagyis itt kilométerenként 150 millió forint pluszból kihoztak négy újabb teljes sávot, és a szükséges újabb infrastruktúrát és a középen vezető szalagkorlátot is.

A NIF és Lázár János is végig azzal érvelt a magasnak tűnő kilométer árak mellett, hogy az utat úgy tervezték, hogy az 2×2 sávosra bővíthető, és a sok felüljáró is emelte a költségeket. A körhídról viszont nem árulták el a HírTV-nek, hogy mibe fájt.

Hogy pontosan mennyibe kerülne a bővítés, egyelőre nem tudni. Az tény, hogy a kétsávos elkerülő körforgalmait teljesen újra kell építeni, azok mellett méteres árkok vannak. A felüljáró sem kétszer két sávra lett tervezve, hogy ezt is bővítik-e, az rejtély. A körhíd is egy sávos marad, nem lehet szélesíteni.

A Kecskemétre vezető 54-esnek most folyik a négysávúsítása. A Kecskemét Online beszámolója szerint ez a munka 5 turbó körforgalommal, 4 új híddal 5,7 kilométer hosszan történik 11,13 milliárd forintért.

Ha, tegyük fel, a nemrég átadott 47-es bővítése is ekkora összeget emészt majd fel – vagyis kilométerenként újabb 1,9 milliárd forintot – akkor Lázár János körzetében lesz Magyarország legdrágább elkerülő útja.

A már elkészült és a feltetélezett beruházással együtt az elkerülő minden egyes kilométere drágább lehet, mint 4,5 milliárd forint – ami az autópályák építési költségét is jócskán lelpipálja. Hasonló összeg az M2-es bővítése, ott a az M0-ás és a Vác déli csomópontja közötti 19,6 kilométeres szakasz újul meg, illetve négysávosodik bruttó 41,8 milliárd forintos értéken – ez kilométerenként 2,1 milliárdot jelent.

Kerestük a NIF-et, hogy szerintük mi okozza az utak építési költségei közötti látható és jelentős eltéréseket, hogy a 47-es bővítésénél alapul lehet-e venni a most folyó 54-es út bővítésének költséget, de kérdéseinkre egyelőre nem válaszoltak.

Segesvári Csaba

Fotó: a szerző felvétele

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom