Bezárás
Egyéb

Hálapénz a helyi nyilvánosságnak: a Ceglédi Mozaik milliói

Cegléd vezetése sosem sajnálta a pénzt a helyi nyilvánosság támogatására: noha a városnak van saját újságja és tévéje, 2011-től öt év alatt közel 80 millió forintot fizettek ki a Varga család egyik cégének, leginkább PR-cikkek írására. Cikk viszonylag kevés született, lett viszont Vargáéknak egy étterme a városban, meg mellé még hat trafikjuk. De hiába a százmilliós forgalmak, az étterem döglődik, és a trafikokból is alig van profit – a kisvárosi történetet a helyi watchdog, a Ceglédi Spotlight derítette fel.

A Varga család Cegléden trafik-tényező: apa és fia két betéti társaságon keresztül hat nemzeti dohányboltot üzemeltet, a városban minden harmadik trafik az övék. Két betéti társaság a tulajdonos, az idősebb és az ifjabb Varga keresztbe bel-, illetve kültagok a két bt-ben: a trafiktörvény alapján egy személy csak három trafikot kaphatott.

Tavaly 435 millió forint volt e cégek bevétele, de az adózott eredmény ehhez képest meglepően kevés, alig több mint 1 millió. Ennél sokkal rosszabbul muzsikál a család könyvkiadás főprofilú kft-je, amelyet az ifjabb Varga igazgat: a Vassily Kiadó Kft. évek óta súlyosan veszteséges, csak a mára 30 milliósra duzzadt tagi kölcsön, vagyis a tulajdonosok befizetése tudja a víz fölött tartani.

Abban persze semmi meglepő nincs, ha egy könyvkiadó cég masszívan veszteséges – csakhogy a Vassily Kiadó Kft. ma már nem a kulturális piacon küzd a túlélésért, hanem étterem-borozót üzemeltet Cegléd belvárosában. Fura módon a veszteséget épp a vendéglátás termeli.

Trafik mellé készpénzt

Pedig nemcsak a hat trafikban nyilatkozott meg a hatalom jóindulata a Varga család felé: a városi vagyonkezelő, a Várvag Kft. épp 2014-ben, fél évvel az étterem megnyitása után 24 millió forint értékű szerződést kötött a Vassily Kiadó Kft-vel PR-média szolgáltatás nyújtására – a megállapodást nem nehéz burkolt támogatásnak látni.

Nem ez volt az első megbízás az önkormányzati cégtől: 2011 és 2015 között közel 80 millió forint érkezett a vagyonkezelőtől a Varga-cég számlájára. A fennmaradó 55 millió forinttal kapcsolatban nem találtunk szerződést, de a Vassily tulajdonos-ügyvezetője kérdésünkre azt mondta, minden kifizetés mögött írásos dokumentumok, szerződések és teljesítési igazolások vannak.

A 2014-es szerződés szerint a nettó 24 millióért a Vassily Kiadó másfél év alatt 110 darab, fotókkal is feldobott rövid PR-cikket állít elő és közöl az általa kiadott városi periodika, a Ceglédi Mozaik nyomtatott és online változatában, továbbá összesen 45 oldalnyi hirdetési felületet is biztosít a magazinban a városi vagyonkezelőnek. A szerződés szerint a Vassily más helyi médiaterméknél is vásárol felületet, és a 110 cikket ott is megjelenteti.

A szerződést 2014 április végén kötötték, és július 1-jétől volt hatályos, de helyi forrásaink, illetve a hozzáférhető lapszámok szerint a PR-tevékenység ennél jóval korábban, már az év elején beindult a Ceglédi Mozaik oldalain: a lap Facebook-oldalán is követhetően az április 6-i választás előtt egyre-másra felbukkan a Fidesz jelöltje, Földi László polgármester-képviselő, akinek a kampányát március közepén még a miniszterelnök is megtolta egy ceglédi vizittel – nem csoda, hogy a Mozaik erről is képes beszámolót közölt.

Részleges teljesítés

A Ceglédi Spotlight nem volt rest utánamenni a Vassily által a szerződés szerint legyártott cikkeknek – csakhogy viszonylag kevés ilyet találtak. A ceglédi helytörténeti gyűjteményben csak 2014-es példányokat őriznek, de ezekben sincs túl sok, a szerződés szerinti tartalom, 2015-ben pedig már nem kaptak egyetlen számot sem a Mozaikból. A helytörténeti gyűjteményből tehát nem ellenőrizhető, hogy egyáltalán jelent-e meg Mozaik a szerződés szerinti PR-cikkel ebben az évben – Varga szerint igen -, de ha jelent is meg újság, biztosan nem túl sok: a Vassily Kft. beszámolói alapján az előző évinek csak a töredéke.

2013-ban még 5,3 millió volt a Vassily Kiadó nyomdaköltsége – ebben az évben 26 millió érkezett a vagyonkezelőtől; 2014-ben 17 millió jött, és 3,5 millió ment el nyomdára, egy évvel később 8,5 millió a Várvag-bevétel és mindössze 500 ezer a nyomdaszámla. Igaz, 2015-ben a Várvag felbontotta a szerződést a Vassily-vel – Varga szerint erre semmi konkrét ok nem volt, a vagyonkezelőnek joga volt indoklás nélkül kiszállni az ügyletből.

A lapkiadó-étteremtulajdonos azt állítja, nem keresett semmit a Ceglédi Mozaikkal, a nyomdaköltség, a terjesztés és az egyebek elvittek mindent. A Vassily Kft. gazdálkodási adatai ezt az állítást nem támasztják alá. A Ceglédi Spotlight megszerezte a városi vagyonkezelőtől a Várvag és a Varga-cég közti pénzmozgásokat tartalmazó adatokat: ezekből az látszik, hogy a cég az étterem indításával, és nem a városi újság miatt lett veszteséges: 2012-ben 15 millió érkezett a vagyonkezelőtől, és a Vassily 3,5 millió forintos adózott eredményt ért el.

Két évvel később, mikor már beindult az étterem is, 17 milliót fizet ki a Várvag a Vassily-nek, de az eredmény már 3,5 millió forint veszteség. Egy évvel később még mindig jön 8,5 millió a várostól, de ekkor már alig van költség a Mozaikkal, a cég viszont 9 milliós mínuszt csinál. Elég egyértelmű, hogy a Vassily eredményének bezuhanását pont nem a dotált városi lap, hanem az étterem okozta.

Eddig tartott a hála?

A pénzforgalmi adatok alapján tavaly már egy fillér sem jött a várostól, és ez az eredményeken is látszik: 15 milliós forgalom mellett 6 millió feletti lett a veszteség. Varga arra nem adott magyarázatot, hogy miért lett kegyvesztett Földi képviselőnél, akinek a kezében még mindig összefutnak a ceglédi szálak. Azt viszont némi keresgélés után meg lehet fejteni, mivel nyerte el néhány éve az akkor még polgármester-képviselő támogatását.

2010 nyarán, mindössze három hónappal az önkormányzati választás előtt Földire nézve igen kellemetlen cikk jelent meg a hvg.hu-n: az írás szerint a város kélt évvel korábban mélyen a reális ár alatt értékesített egy ingatlant, egy 30 hektáros volt laktanya egy részét a városvezetés kedvenc cégének. Az ügyben a város vezetése részéről számos, nehezen megmagyarázható mulasztás és szabálytalanság történt, a végeredmény pedig komoly, akár százmilliós nagyságrendű veszteség lett, amit Cegléd volt kénytelen lenyelni.

A város vagyonkezelője – a Várvag Kft. – egy évvel később felértékeltette a laktanyának a városnál maradt részét, és az értékbecslés egyértelművé tette, hogy a korábbi eladásnál a várost valóban komoly veszteség érte. A Várvag akkori vezetőjét, a botrány feltehető kirobbantóját, Petrényi Mihályt ekkor kezdték el támadni, egy évvel később lemondani kényszerült.

A súlyos állítások ellenére Földiék nem kértek helyreigazítást a hvg-től, inkább helyben próbálták meg afféle kommunikációs válságként kezelni az ügyet. Ebben kapott jelentős szerepet Varga, és ingyenes magazinja, a Ceglédi Mozaik.

Varga augusztusban hosszú cikkben magyarázta el a ceglédieknek, hogy semmi nem úgy van, ahogy látszik lenni: a hvg-cikk csak szenzációkeltés, és az egész ügy mögött a Várvag kicsinált vezetője, Petrényi Mihály áll, aki a Jobbik támogatásával indul a polgármesteri székért Földivel szemben.

Ez a cikk nettó szerecsenmosdatás, de ügyesen van megcsinálva, a botrány okait elkenő írás zárlata hibátlan kríziskommunikáció: „Földi László polgármester megkeresésünkre elmondta: a Várvag-ügyet lezártnak tekinti, (…) Dolgozni akar, és nem politikai játszmák felhasznált szereplője lenni.”

A 2010. októberi választáson Földi László 4800 szavazattal újra polgármester lett. A Várvag volt vezetőjére, Petrényi Mihályra 2100 ceglédi szavazott, ezzel Petrényi kapta a második legtöbb voksot.

Azt persze nem tudni, a Ceglédi Mozaiknak mekkora szerepe volt abban, hogy Földi László túlélte a botrányt, de a rákövetkező évben Varga cége havi 1 milliót kapott a Mozaikra a várostól, ’13-ban pedig már összesen 26 milliót. Csakhogy ekkor beindult a vendéglátás, ami aztán mára lenullázta az egész korábbi sikertörténetet.

Ceglédi Spotlight – Becker András

A Ceglédi Spotlight helyi oknyomozását szántuk nyitóanyagnak az Országszerte blogon, és ezen a döntésünkön az sem változtatott, hogy a sztori időközben megjelent a 444-en, és körbement a mainstream nyilvánosságban. Az anonimitásukat továbbra is őrző ceglédi őrkutyák példaszerű munkát végeztek, pont azt csinálták, amire a helyi nyilvánosságnak szüksége van: dokumentumokat szereztek meg, adatbázisokban keresgéltek, és így feltártak egy helyben mindenki által pletykált történetet, ami aztán bekerült az országos nyilvánosságba.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom