Bezárás
Székesfehérvár

Hamisított Orbán-interjú: másodfokon is munkaügyi pert nyertek a Fejér Megyei Hírlap kirúgott szerkesztői

A Székesfehérvári Törvényszéken november 27-én immár jogerősen úgy ítélte a bírói tanács, hogy nem szegett kötelességet munkavégzés során a Fejér Megyei Hírlap két kirúgott szerkesztője, akik emiatt munkaügyi pert indítottak volt munkaadójukkal, a Mediaworks Zrt.-vel szemben. A meghamisított miniszterelnöki interjú ügyében egyébként mindmáig nincs valódi tettes, a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő médiavállalat viszont időközben büntetőpert is indított a veszprémi bíróságon. Nagyon keresik a bűnbakot.



Társadalmi célú hirdetés

2016 december 24-én a Fejér Megyei Hírlap akkori főszerkesztője éppen halászlevet főzött otthon a családnak, mikor jött a telefon „felülről”, hogy gond van, betoldott mondatokkal együtt jelent meg a szokásos év végi miniszterelnöki interjú a Fejér Megyei Hírlap aznapi számában. Az előző nap délutánján dolgozó, a december 24-i számért felelős szerkesztőket, Hajnal Csillát és Klecska Ernőt a következő napokban behívatták, kikérdezték, egyikük számítógépét lefoglalták, másikuk gépében pedig távkapcsolattal kutakodtak a sajtócég informatikusai.

December 27-én mindkettőjüket azonnali hatállyal felmentették pozícióikból, januárban pedig a FMH főszerkesztőjének, Zajácz D. Zoltánnak is mennie kellett, közös megegyezéssel.

A négy utólag betoldott mondattal – amelyben Orbán Viktor szájába ilyen mondatokat adott az egyelőre ismeretlen szerző, hogy:”Kikértük az emberek véleményét, bár nem érdekelt minket.” vagy “Az ápolónők bérét emeljük. A kórházi hullák száma is emelkedik” – megjelent interjú ügyében a Mediaworks deklaráltan széles körű nyomozásba kezdett, ám közel két év után sem lehet tudni, mi történt valójában.

Viszont idén májusban a cégnél úgy érezhették, csak úgy tudnak jól kijönni a dologból, ha mindenképpen találnak egy bűnbakot, ezért büntetőpert kezdeményeztek a Veszprémi Törvényszéken egy korábbi felelős szerkesztőjükkel szemben.

A vád szerint a szerkesztő akkoriban a négy dunántúli megyében öt napilapot megjelentető kiadó alkalmazottja volt felelős szerkesztői munkakörben Veszprémben, a központi szerkesztőségben, melyből adódóan maga is használta azt a belső számítógépes rendszert, amelynek segítségével a kiadói csoporthoz tartozó szerkesztőségek a napilapokat szerkesztették, formázták és korrektúrázták. A lapszámok koordinálásáért felelős szerkesztő 2016. december 23-án a kora délutáni órákban kapta meg a miniszterelnöki interjú szövegét, így a vád szerint egy másik jelszóval könnyedén átírhatta azt.

Ugyan arra egyelőre semmiféle bizonyíték nincs, hogy a vádlott valóban változtatott a Magyar Idők-ös Szakács Árpád által jegyzett, alaposan alákérdezős ünnepi beszélgetés szövegén, de erre különösebb életszerű magyarázatot is nehezen lehetne találni. A szerkesztő családos ember, két kisgyermekkel, lakáskölcsönnel, ráadásul ezután nem sokkal helyezték volna magasabb pozícióba.  Legalábbis érthetetlen, hogy mindezeket miért kockáztatta volna egy ilyen átlátszó és könnyen lenyomozható akcióval.

De vissza a Székesfehérvári ítélőszéken most született ítélethez!

A bírói tanács úgy találta, a Mediaworks ebben a polgári perben sem tudta bizonyítani állításait a két szerkesztő hanyagságáról, már az első fokú eljárásban sem.  Ennek ellenére a szerkesztők keresetét helyben hagyó, még nem jogerős ítéletre a médiacég fellebbezett, a tényállás megalapozatlanságára hivatkozva.

Első fokon a kirúgott szakemberek által kért sérelemdíjat ugyan nem, de az elmaradt munkabéreket, mint kártérítést, továbbá a végkielégítésük összegét megítélte számukra a bíróság. Másodfokon a bíróság pedig a korábbi ítéletet is megerősítette, hogy a szerkesztők egyáltalán nem vétkesek kötelességmulasztásban, hiszen csak a Mediaworks (illetve elődcége, a Pannon Lapok Társasága) által megállapított szerkesztőségi gyakorlatot követték, mikor a különleges jelzéssel a központból érkezett exkluzív interjút elolvasás és újabb korrektúrázás nélkül átemelték a saját szerkesztőségi oldalakra.

Ezt a gyakorlatot maga az alperes alakította ki – és a kérdéses napon is fenntartotta-, így nem hivatkozhat elmarasztalóan arra, hogy a beosztottai betartották azt.

Vagyis azon túl, hogy a Mediaworks Zrt. képtelen volt bizonyítani a szerkesztők kirúgásának okszerűségét, lényegében a saját szabályzatába bukott bele – és persze abba, hogy az eljárás legvégéig sem csatolta be az általa egyébként perdöntőként beharangozott, nemzetbiztonsági szakértőkkel készíttetett informatikai szakvéleményt.

Utóbbit valószínűleg amúgy is a szeptember végén indult büntetőperre tartogatják, amely során tanúként beidézték a két fehérvári szerkesztőt is. Most azonban attól függetlenül, hogy a polgári per jogerős lezárultával kér-e a Mediaworks felülvizsgálati kérelmet a Kúriánál 60 napon belül, még karácsony előtt ki kell fizetniük a jogtalanul eltávolított szerkesztőknek összesen bruttó nyolcmillió forintot kártérítésként, valamint a 6, illetve 4 havi végkielégítéseket, a milliós perköltséget és a fellebbezési költségeket is.

A korábbi tisztes megélhetésüket jelentő Fejér Megyei Hírlapot éppen néhány hete auditálta ismét a MATESZ, a harmadik negyedév példányszámait vizsgálva, amely 4,4 százalékos visszaesést hozott a lapnak. A jelentés szerint 2018-ban amúgy is az FMH könyvelhette el a legnagyobb olvasóvesztést a Mészáros-napilapok közül, éves szinten az olvasók 18,6 százalékának mondhatott búcsút, valószínűleg véglegesen.

Kocsis Noémi

Címlapfotó: A székesfehérvári bíróság ítéletét hallgatják a felperes szerkesztők. A fotó a szerző felvétele.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom