Bezárás
Csongrád-Csanád

Hatezer négyzetméter erdőt gyalultak le a Szeged-Ópusztaszer kerékpárút építéséhez

Tavaly áprilisában írták alá a Szeged-Ópusztaszer közötti kerékpárút hiányzó 18 kilométeres szakaszának a kivitelezését. A 880 milliós munkát a kisteleki Probart Kft. nyerte, de döcögve haladnak. A szerződés szerint 3+12 hónap alatt kellene elkészülniük, de csak a napokban kezdtek a Dóc melletti állami erdők irtásának, ami hatezer négyzetméter terület tarvágását, és 400 fa kidöntését jelenti.

Támogatási kampány

“A kerékpárút nyomvonalszakaszába erdő, kivett művelési ágú földrészletek, területek esnek. A közút a Magyar Állam tulajdona, az érintett erdők is állami tulajdonban állnak, részben gazdasági társaság, illetve maga az állami szerv a kezelő. A dóci szakaszon mintegy 6026 négyzetméter terület az, mely termőföld kategóriába sorolható” – ez áll a Szeged-Ópusztaszer közé álmodott kerékpárút terveiben.

A Csongrád Megyei Önkormányzat – kiíráskor még nem Csongrád-Csanádi – 2018 novemberében írt ki közbeszerzést 18 kilométernyi kerékpárút építésére. A Szeged-Ópusztaszer közötti első hat kilométeres része 2019 májusára elkészült, a “maradéknak” csak ezután láttak neki. A szegedi építést a Colas Út Zrt. végezte, kevesebb, mint 1 év alatt.

Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer szerint az első kiíráskor, 2018 második félévében a Swietelsky 2,2 milliárd forintért, a Colas 1,27 milliárdért vállalta volna az építést, míg a későbbi nyertes Probart Kft. és a G-Plan Építő Kft. érvénytelen ajánlatot adott be. Az első közbeszerzést a kiíró – mivel az ajánlatok jócskán meghaladták a rendelkezésre álló pénzt – érvénytelenítette.

2019 tavaszán újra, ugyanazon paraméterekkel kiírt közbeszerzést a kisteleki Probart Kft. 880 millió ajánlattal megnyerte, a Délút Kft. 1,4 milliárdos, a G-Plan Építő Kft. 2,6 milliárdos, valamint a STRABAG 1,5 milliárdos ajánlatával szemben. Tavaly megírtuk, homokos kavics helyett bontásból származó darált beton kerül a stabilizáló rétegbe. Ez a megrendelő Csongrád Megyei Önkormányzat szerint rendben van, a kivitelező pedig akkor nem válaszolt a kérdéseinkre.

Bontott betonra cserélték a jóval drágább sódert a 880 milliós kerékpárútban

Homokos kavics szerepelt a Sándorfalva-Ópusztaszer közötti kerékpárút közbeszerzésében, ezt kellett volna a kisteleki Probart Kft.-nek az aljzatba tölteni. Ehellyett bontásból származó darált beton kerül a stabilizáló rétegbe, ami a megrendelő Csongrád Megyei Önkormányzat szerint rendben van, a kivitelező pedig nem válaszolt a kérdéseinkre. [featuredbox text=

A szerződés szerint a kerékpárútnak az aláírástól számított 3+12 hónapon belül el kell készülnie. De az út még messze nincs kész. Tavasszal kérdeztük a megyei önkormányzatot, mi a helyzet a kivitelezéssel. Akkor azt írták, a szerződés alapján, “ha a munkakezdés vagy a folyamatos munkavégzés a megrendelő hibájából, vagy egyik félnek sem felróhatóan akadályba ütközik, úgy ezen időszakkal a teljesítési határidő meghosszabbodik.”

“Jelen projekt esetében hatósági előírás miatt szükségessé vált egy szakaszon a kerékpárút nyomvonalának áttervezése és az építési engedély módosítása, valamint szintén egyik félnek sem felróható okok miatt késedelmet szenvedett a művelésbe vont területek termelésből kivonása, továbbá néhány érintett állami tulajdonú ingatlanhoz a tulajdonosi joggyakorló hozzájáruló nyilatkozatának kiadása, illetve a kisajátítási eljárás alá vont ingatlanok kisajátítási eljárása. Ezeket a problémákat valamennyi akadály maradéktalan megszűnését követően, a teljesítési véghatáridő megállapítása során vesszük figyelembe. Előreláthatólag néhány hónapos késedelemmel kell számolni a kivitelezés befejezését és a műszaki átadás-átvételt illetően” – írta a megyei önkormányzat sajtóosztálya.

A munka a Dóc mellett szakaszon egészen november közepéig állt.

Csak a napokban jelentek meg a favágók és végezték el a tervben szereplő mintegy 6 ezer négyzetméternyi terület tarvágását: 400 fát döntöttek ki, a tuskók kiszedése is részben megtörtént.

Mindez olyan területen, ami az államé. Az erdő egyik része a honvédségé, a másik az állami erdészeté. Információink szerint sokáig nem tudtak egymással megegyezni a kivágásról. A megyei önkormányzat erről úgy fogalmazott: “néhány érintett állami tulajdonú ingatlanhoz a tulajdonosi joggyakorló hozzájáruló nyilatkozatának kiadása”, vagyis ezek alapján a honvédség és az állami erdészet akadályozta az építkezést.

Hogy mikorra lesz kész a kerékpárút, egyelőre nem tudni. Ha a szerződés szerint számoljuk, akkor legalább egy év a csúszás az adott szakasz miatt, de több helyen is még csak a földmunkáknál tartanak.

Segesvári Csaba

Fotó: a szerző felvétele

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom