Országszerte

A vidéki Magyarország blogja - mert Budapesten kívül is van élet, kormányfüggetlen vidéki sajtóorgánum viszont egyre kevesebb.

közpénz jellegét

Így lett titok, hogy miért kell kormánypropagandát nézni menetrendkeresés közben

Az állami Volán Zrt. havonta bruttó 6,6 millió forintot fizet a részben tulajdonában álló Volán Egyesülésnek azért, hogy a menetrendek.hu-n megjelenjen a hivatalos menetrend. Az oldalt viszont az origo.hu-t is kiadó New Wave Media Kft. üzemelteti. Az Egyesülés nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, így arra sem kell válaszolnia, miért a kormányközeli Origóra esett a választás. 

Támogatási kampány

“Bemutatjuk a francia tengerparti pornófalut, ahol elszabadult a vírus” – többek között ezt a hírt ajánlotta a menetrendek.hu, amely a Volán és a MÁV aktuális menetrendjét tartalmazza. De lehet itt olvasni “Gyurcsány embereinek” sötét ügyeiről vagy épp ijesztő lényekről is – aktualitástól függően. Az úttervező felület mellett ugyanis az origo.hu hírei jelennek meg az oldalon, amelyet a kormánypropaganda mellett erős bulvár jellemez.

Még 2016-ban írt – az akkor éppen nem kormánybarát – Magyar Nemzet arról, hogy Matolcsy György jegybankelnök milliárdos unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető New Wave Media lett felelős a menetrendek.hu üzemeltetéséért, míg a reklámhelyeket az Origo Zrt. értékesíti. Nyilván okkal. Az oldalnak ugyanis a Gemius szerint naponta 100 ezer látogatója van, egy ilyen forgalmat bonyolító weblapnak pedig ez havi 2-3 millió forint reklámbevételt jelenthetett már akkor. Nem is beszélve az új látogatók eléréséről – mutatott rá a lap.

Az viszont, hogy hogyan lett az – először Matolcsy Ádámhoz, majd a KESMÁ-hoz kerülő – origo.hu az állami szolgáltatók hírhozója, rejtély. A Magyar Nemzet anno azt írta, a cég visszautasíthatatlan ajánlatot adott a Volánnak. Ennél több azonban nem derült ki.

Elvesztette közpénz jellegét

Az Átlátszó közérdekű adatigénylést nyújtott be a Volán Zrt.-nek, hogy megtudjon néhány részletet. Az arra adott válasz szerint az állami cég havonta nettó 5,2 millió forintot fizet a Volán Egyesülésnek, hogy a menetrendi adatokat közzétegye. A megküldött szerződések szerint 2018-ban a regionális volánok külön-külön szerződtek a Volán Egyesüléssel, mindannyian azonos szövegezésű szerződést írtak alá, és fizettek fejenként nettó 4,1 millió forintot azért, mert a “megvalósított Projekt előnyt jelent a Megrendelőnek”.

Vagyis a két éve már működő oldalért 2018-ban az állami busztársaságok összesen nettó 28 millió forintot juttattak a Volán Egyesülésnek, emellett egységenként további havi nettó 150 ezret a fejlesztésért és 543 ezret a menetrendek közzétételéért.

A Volán azt írta, “a jogelőd Közlekedési Központok VOLÁNBUSZ Zrt.-be történő integrációt követően szakmai vizsgálat indult a tárgyi szolgáltatás jövőbeni igénybevételének tárgyában, mely vizsgálat jelenleg is folyik. Társaságunk szervezeti és szakmai integrációja még nem fejeződött be, valamint 2020. július 16. napjától társaságunknak tulajdonosi  joggyakorlásában is változás következett be, – ami hosszútávon érintheti a VOLÁNBUSZ Zrt. forgalmi és informatikai fejlesztéseit is. Erre tekintettel a felek a korábbi szerződéseket hatályukban fenntartották annak érdekében, hogy a nyilvánosság által jól ismert és jelenleg egyetlen integrált közösségi közlekedési menetrendi kereső működése biztosított legyen.”

A megküldött szerződésekből az viszont nem derült ki, hogyan került az origo.hu a menetrendek.hu oldalra. Ezért közadatigénylést adtunk be a Volán Egyesülésnek is. Onnan viszont az a válasz jött, hogy

“a Volán Egyesülés tevékenységét nem állami forrásból, hanem saját gazdálkodása, valamint tagjai által a részére juttatott vagyoni hozzájárulásokból látja el”, így nem minősül közfeladatot ellátó szervnek.

A Volán Egyesülés tagjai – a legutóbbi, 2020-es társasági szerződése szerint – 22 vállalkozás, többek között a BKV, a DKV, Kaposvári Közlekedési Zrt., Miskolc Városi Közlekedési Zrt., Nemzeti Mobilfizetési Zrt., Tüke Busz Zrt., Volánbusz Zrt. Ezek mind állami vagy önkormányzati cégek, vagyis közpénzzel gazdálkodó vállalkozások, igaz, mellettük magáncégek is megjelennek.

Ez mégsem elég egy perhez az Átlátszó jogásza szerint. Vagyis hiába vándorol közpénz az egyesüléshez, nem derül ki, az origo.hu hírei hogyan kerülhetnek az állami menetrendkeresőbe. Ugyanis a közpénz ebben az esetben a Volán Egyesülés közbeiktatásával tényleg elvesztette közpénz jellegét.

 

Segesvári Csaba

Nyitókép: menetrendek.hu

Megosztás