Bezárás
Egyéb

Kérjük vissza a nátriumlámpákat! – olvasóink véleménye az Elios-féle közvilágítási fejlesztésekről

Teliholdas éjjeli természetes fény – ennyit mért hajdúböszörményi olvasónk a Tiborcz-féle LED-lámpák alatti járdaszakaszon. Nem csak ő, hanem az Eleven Gyál Csoport is vette a fáradtságot és a hitelesített mérőeszközt, hogy igazolják, amit megtapasztaltak. Felhívásunk nyomán sokan megosztották az új közvilágítással kapcsolatos problémáikat az Elios-ügyben érintett városok lakói közül, többen közlekedésbiztonsági gondokat is jeleztek.

Sötét, sötét, sötét – ezt látják olvasóink esténként az Elios munkájával úgymond korszerűsített közvilágítással büszkélkedő településeken. Közös tapasztalatuk, hogy jobb minőségű, fényesebb, olykor nem sokkal korábban üzembe helyezett világítást cseréltek le Tiborczék. A felhívásunkra kapott olvasói levelekből válogattunk.

Johnny, Hajdúböszörmény:

A lecserélt közvilágítással érintett utcák este borzalmasak. A LED-es világítás annyira irányított fényű, hogy nem alkalmas a megfelelő világítás biztosítására úgy, hogy csak simán a régi, nagynyomású, úgynevezett Na-lámpák helyére egy az egyben felszereljük. Egy „szakértő” cégnek ezt főleg tudnia kellene. Pl. a Bercsényi utcán egy kb. 5 méter széles, füves közterületet világítanak a lámpák, mert az oszlopok ezen a területen vannak elhelyezve.

A Na-lámpa a fényeloszlásának köszönhetően bevilágította az utcát. De így a közútra ebből a fényből már alig jut – a járdán viszont van, ahol 0,41 lx megvilágítás mérhető (kb. ennyi a teliholdkor természetes körülmények között mérhető megvilágítás szintje egy szép nyári este), kalibrált (nem gagyi kínai, hanem akkreditált mérésekhez használt) műszerrel mértem.

Annak idején az a legenda járta a városban, hogy egyszer csak megjelentek a városházán, hogy „Gratulálunk a sikeres közvilágítási pályázathoz!” Erre ott értetlenül néztek, hogy “De hát mi nem is pályáztunk!” – majd szépen lassan összeállt a kép és rájöttek, hogy tényleg pályázott a város és nyert is.

Mindenesetre most elköszönök, megyek a Párom elé, mert lemerült a telefonja, így nincs mivel világítania a járdán – mert azt nem mondtam: ha a járdán nulla a megvilágítás (bocsánat… 0,41 lx), mellette viszont, mondjuk az árokparton, ahová a LED világít elér pár luxot, akkor optikailag ez még nagyobb vakságot okoz, hiszen a szem az erősebben megvilágítotthoz képest a sötétet még sötétebbnek látja. Pontosabban nem látja.

Eleven Gyál Csoport, Gyál:

Több kis ügyünk mellett már a kezdetek óta foglalkozunk lakóhelyünk közvilágítási problémáival. 2015. 03. 24-én kötött az Önkormányzat szerződést az Elios Zrt-vel 1956 (a meglévő) lámpatestek cseréjére.

A Polgármester úr már korábban is több nyilvános fórumon kijelentette, hogy szerinte elég minden második oszlopon lámpa (természetesen a főutcákra ez nem igaz, de a mellékutcák nagy részére igen). Így amikor a korábban szórt fényű világítótesteket, ami így sem volt elég lecserélték ledekre, még szembetűnőbb lett a rendszerből hiányzó lámpák okozta sötétség. Ez jelenleg 650 db olyan villanyoszlopot jelent, amelyen nincs világítótest és az irányított fényű ledek pedig nem tudják pótolni az esetenként 60-70 m kieső területet.

Terepmunkát végeztünk, megszámoltuk a hiányzókat, így tudjuk a fenti számot. Adatbázisunk nyilvánosan elérhető. Fénymérést végeztettünk mi civilek 2 helyszínen – miután közérdekű bejelentésben megadott 12 címünkből 9-et az Önkormányzat elutasított,- hogy bizonyítsuk nem elégséges a közvilágítás. A szakemberek által végzett fénymérési jkv minket igazolt. A jkv-et és a fénymérés körülményeit megírtuk egy jegyzetben a Facebook-oldalunkon, és az RTL Házon kívül c. műsora is foglalkozott a témával.

Természetesen mi is próbálkoztunk az Elios Zrt szerződés és dokumentumainak a kikérésével, itt megnézhető. A szerződés lényegi mellékleteinek (pénzügyi és műszaki tervek) a kiadását mai napig üzleti titok miatt megtagadják, pedig még a NAIH-hoz is fordultunk, de sajnálatos módon jóváhagyták. Itt tartunk most és vannak további terveink, mert a látási problémáink egyelőre nem oldódtak meg.

Csaba, Szolnok:

A tapasztalatom annyi, hogy az új világítás óta sokkal rosszabbak lettek a látási viszonyok, erősen fókuszálni kell, hogy este észrevegyem a gyalogátkelőhelyen a gyalogost. És érezhetően sötétebb, kevésbé kivilágított lett a város az új lámpák miatt. Főleg a két oszlop közötti részek maradnak sötétebbek, de gyakorlatilag a lámpa alatt sincs elég fény, illetve ami van, az inkább olyan irányból érkezik az autós felé, ami még elvakítóan is hat. Sajnos az utóbbi időben több gyalogos gázolás is történt.

Péter, Siófok:

Siófok-Kilitiben élek, amelyet a 65-ös főút köt össze a városközponttal, ez egy közel  5 km-es szakasz a régi 7-estől a városrész végéig.

Kb. 11-13 évvel ezelőtt újították fel, négy körforgalom is épült rajta, és akkor korszerűsítették a közvilágítást is. Sárga fényű, de igen nagy fényáramú nátriumgőz-lámpákat szereltek fel, amelyek még ködben, sűrű esőben, vagy havazásban is jól szolgáltak. Ezeket szerelte le pár éve  a Tiborcz művek, kicserélvén őket LED sugárzókra.

A megvilágítottság erősen csökkent, különösen azért, mert a LED-reflektorok fénycsóvája nem ér össze, mint a korábbi Na-gőzösöknél, tehát minden oszlop között egy sötétebb sáv keletkezett.

Hab a tortán, hogy a gyalogátkelők többsége, éppen ezekbe az árnyékos sávokba került, így a korábbi közvilágításhoz képest durván veszélyesebbé váltak. Rosszabb lett a helyzet Kiliti főutcáján is, mert itt mindkét oldalon óriási, öreg hársfák állnak, amelyek közül a szűkebb sugárkúpú LED-es lámpák alig világítnak ki. Siófok egyik legforgalmasabb utcájáról van szó, hiszen Tab, Szekszárd, Kaposvár felé is sokan errefelé járnak, de ezt használják a környező falvakból munkába járók, ugyanúgy, mint a hivatásos forgalom (kamionok, buszok, teherautók).

Szóval mifelénk a Tiborcz név nem csal mosolyt az arcokra.

Károly, Szigetszentmiklós:

Bizony ez is Elios-os város! Sötétbe borult a környék, amióta “korszerűsítették” a közvilágítást. Láthatóan gyengébb fényerővel világítanak, és úgy tűnik irányított a világítás. Korábban kapott némi fényt a kertünk is, de az új világításnak köszönhetően a kertünkben vaksötét van. Oké ez a mi szociális problémánk, de a közbiztonságot ez sem javítja. Azóta félünk, hogy egyszer simán ki fognak rabolni, feltörik a kertben a kocsinkat, mert a betörő tudja, hogy semmit sem fogunk látni. Több helyi Facebook-oldal is foglalkozik a témával.

Ádám, Zalaegerszeg:

A LED-esítés előtt a város közvilágítása nem volt túl rossz, a város nagy részén a sárgás fényű nátriumlámpák voltak felszerelve, ezek elég jó fényt adtak, sötétben viszonylag jól lehetett látni a városban, ez igaz a gyalogátkelők környezetére, illetve a járdákra is.

Ahogy fokozatosan cserélődtek a lámpák, és az új lámpák kapcsoltak be estére, úgy volt látható, mintha nem világosabb lenne a városban, hanem sötétebb. Ez szinte a város összes lakójának feltűnt, akkoriban mindenki arról beszélt, hogy alig lehet látni a városban, zseblámpával kell közlekedni sötétedés után.

Problémát jelentett, hogy sok helyen a közút és a járda világítását ugyanaz a lámpatest biztosította, a nátriumlámpánál ez nem is volt gond, az megbirkózott a feladattal. Viszont az újonnan felszerelt LED-es lámpatest csökkentett fényereje már nem tudta ezt biztosítani, sok helyen sötétbe borultak a járdák.

A helyzetet tovább rontotta, amikor a lámpaoszlop környezetében magasabbra nőtt bokor, vagy fa helyezkedett el, tovább árnyékolva a környezetet. Ezt később több-kevesebb sikerrel az önkormányzat próbálta azzal orvosolni, hogy a fákat, bokrokat visszavágták.

A legnagyobb problémát viszont a gyalogátkelőhelyek elégtelen megvilágítása jelenti. Sok helyen szinte sötétben vannak a zebrák, ez mind a gyalogosoknak, mind az autósoknak rossz, mindenki fél megközelíteni ezeket a helyeket, különösen ködben, esős időben. Sajnos megszaporodtak a gyalogosgázolások a városban, többnyire gyalogátkelőhelyeken.

Erre is reagált az önkormányzat, amikor már nagyon tarthatatlan volt a helyzet, „okos zebrának” nevezett átjárót építtetett. Ennek az a lényege, ha érzékeli, hogy gyalogos haladna át az úttesten az útburkolatba épített fények világítani kezdenek, figyelmeztetve az autóst a gyalogosra. Két ilyen is épült rövid idő alatt.

Sokszor van olyan, hogy egymás után több lámpatest – néha 5-6 – nem világít, így egy egész hosszú útszakasz sötétbe borul. Ez gyakran megtörténik a gyalogátkelők környezetében is, és mondani sem kell, hogy olyankor életveszélyes gyalogosan közlekedni arra.

Katalin, Kiskunfélegyháza:

Amikor itt, Móravárosban elkezdték kicserélni az izzókat, egészen ledöbbentett az eredmény.  A meleg sárga fényű lámpák helyett, hideg fehér fényt sugárzó, kísérteties hangulatot árasztó világítás lett. Az utca egyik oldalán erős fénynyaláb világította meg a lámpaoszlopok környékét, kb. 2-3 méteres körben, azon túl és az utca másik oldala már sötétben maradt. Minél alacsonyabb az oszlop, annál kisebb sugarú területet világít meg a lámpa.

Azonnal beírtam tapasztalatomat valamelyik félegyházi oldalra a Facebookon. Válaszul azt kaptam, hogy hosszú távon megtérülő, szükségszerű beruházás volt. Nos, anyagilag talán megéri majd, de gyakorlatilag sokkal rosszabb lett a helyzet. Vannak utcarészek, ahol sötétedés után balesetveszélyes közlekedni zseblámpa vagy egyéb világítás nélkül.

Fruzsina, Zalaegerszeg:

Nyáron, amikor mentem éjszakára diákmunkába dolgozni, a 8 perc sétára lévő buszmegállóba, a telefonom vakujával kellett világítanom, hogy lássam a járdát, meg a lépcsőket úgy egyáltalán. A közbiztonságról meg ne is beszéljünk, mert simán megtámadhat ott bárki bárkit, de eddig szerencsére nem történt semmi. Körübelül tízszer tettem meg ezt a 8 perc sétát, de mindig féltem fiatal nő létemre. De legalább a csillagok szépek éjszaka.

Olga, Cegléd:

Cegléden élek, itt is az ELIOS végezte a közvilágítás “modernizációját”. Már nem emlékszem a részletekre, az biztos, hogy éveken keresztül ígérte a városvezetés, hogy 700 millió forintból LED-es világítás lesz a városban, ami azért lesz jó, mert így egy csomó pénzt fogunk megspórolni a közvilágításon.

A kivitelezés pedig csúszott, csúszott, éveken keresztül. Szerintem 2012-ben ígérték meg először, de még 2014-ben, a választási ígéretekben is benne volt, hogy meg fogják csinálni, majd, egyszer. Végül, emlékeim szerint 2015-ben jött el az ideje, de ebben nem vagyok egészen biztos.

A következő örömhír pedig az volt, hogy az önrészt sem kell kifizetnie a városnak, mert a kormány (a szóhasználat ugye mindig kormány, ha ad, ha elvesz, akkor állam), szóval a kormány átvállalja. Nem mintha nem a mi adónkból menne ugyanúgy. Mindegy, helyben ezt is sikerként kommunikálták.

A mi utcánk, az Újvároson, a modernizálás előtt sem volt túl fényes, de a LED-es rendszer után kimondottan sötét lett. Ugyanígy jártak a környékbeli zebrák is, gyakorlatilag sötétbe borultak, még a főútvonalak mentén is.

Pár évvel korábban szintén beígértek egy zebrát az egyik, várost keresztülszelő főútvonalra. Tudták, hogy meg akarják valósítani, de a tervezés és a kivitelezés közé simán befért a közvilágítás korszerűsítése. Amikor viszont a zebra kivitelezésre végre sor került, a közvilágítást újra meg kellett ott csinálni, annyira sötét volt, a zebrához viszont megfelelő közvilágítás szükséges szabály szerint.

A következő évben beköltöztünk Cegléd belvárosába, mármint egy olyan utcába, ami még bőven a belvároshoz tartozik, de már lakóövezet, és nem a városközpont, ami persze díszkivilágításban fürdik. Nem úgy a mi utcánk, ami teljesen, de tökéletesen sötét, főképp a járdák azok.

Rádi Antónia

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom