Bezárás
hazai pálya

Kisvasutat építhet Szíjj László szülővárosában, Tiszakécskén több mint 200 millióért

Hol vannak már azok az idők, amikor Simicska Közgépe tarolt a közbeszerzéseken! A “G-nap” óta jóval szerényebb bevételeket produkáló cég alig 1,1 milliárd forintos forgalmat bonyolított tavaly. Most ismét elnyert egy kisebb közbeszerzést, méghozzá nem máshol, mint az új többségi tulajdonos Szíjj László szülővárosában. Tiszakécskén több uniós projekt is folyamatban van.

Támogatási kampány

2009-ig üzemeltette a tiszakécskei önkormányzat a helyi kisvasutat, majd, miután az állapota teljesen leromlott, bezárták. A város fideszes polgármestere többször bejelentette, hogy a kisvasút újjáéled, de ez a tavalyi választásokig nem történt meg – erről itt írtunk korábban. Tóth János polgármester akkor azt mondta, a késlekedés oka a “a tervezői kapacitások szűkössége”.

Se kisvasút, se kilátó: eddig semmi sem lett a Tiszakécskének ígért uniós fejlesztésekből

Szegény ember az, aki még ígérni sem tud, Tiszakécske fideszes polgármestere azonban nem ilyen. Tóth János 2018 januárjában, és egy évvel később is bejelentette, hogy 1,4 milliárd forint forráshoz jutott a város, amiből lesz újra kisvasút, kilátó, felújítás. 2019 őszén viszont ebből alig látszik valami, az önkormányzat pedig hallgat a bejelentett beruházásokról.

Úgy tűnik azonban, hogy a kisvasút végül lassan mégis célba ér, legalábbis a közbeszerzési értesítő szerint. A város meghívásos tendert írt ki 1025 méter új vágányszakasz építésére és 607,3 méter vágány felújításra. A vágány tervezési sebessége az eredeti – 1971-es – állapot szerinti 10 km/óra. “Ennek a sebességnek a megkötésére a vágány hossz miatti utazási idő meghosszabbítása volt és jelenleg is ez a célja” – írják. A kisvonat szerelvénye 25 fő befogadóképességű lesz. Járműszín is épül kiszolgáló épülettel és szociális helyiségekkel.

A kisvasut.hu szerint a tiszakécskei vonal az eredeti tervek szerint a vasútállomást kötötte volna össze a Tisza-parttal, végül csak egy 1,2 kilométeres vaspályát fektettek le a Sportliget és a Tisza-part között. “Bár igen rövid vonalról van szó, érdemes útba ejteni, megnézni a Tisza híres kanyarulatát, vagy megmártózni a helyi gyógyfürdő vizében” – írja a portál.

A közbeszerzést nettó 231,9 milliós ajánlattal a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. nyerte, amely alvállalkozóként bevonta a Duna Aszfaltot is.

A szebb napokat látott Közgép egykor szinte mindent vitt: 2014-ben még döbbenetes, 129 milliárdos forgalmat bonyolított. Aztán jött a tulajdonos Simicska Lajos és Orbán Viktor miniszterelnök “szakítása”, és a cég mélyrepülésbe kezdett. Tavaly mindössze 1,1 milliárdos forgalom mellett 72 millió forint adózott eredményt ért el.

A kegyvesztett vállalkozás előbb Nyerges Zsolthoz, majd Szíjj Lászlóhoz került. Ahhoz a Szíjj Lászlóhoz, aki építőipari cégeivel – főként a Duna Aszfalttal – rengeteg állami és önkormányzati megbízást nyer el, akinek Mészáros Lőrinccel is több közös cége van, aki a Forbes legutóbbi gazdaglistája szerint a 4. leggazdagabb magyar, és akinek a jachtján töltötte nyaralását Szijjártó Péter külügyminiszter.

Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere

Néhány év alatt Magyarország egyik leggazdagabb embere lett a tiszakécskei vállalkozó, akinek építőipari cége robbanásszerű növekedést produkált az állami és önkormányzati megrendeléseknek köszönhetően. Mára Szíjj László a NER üzleti köreinek egyik legfontosabb szereplőjévé vált, az érdekeltségébe tartozik az MKB Bank harmada és a Közgép is, Mészáros Lőrinccel pedig egy bulgáriai építőcéget alapított.

De vissza a tiszakécskei beruházásokhoz.

Épülne egy kilátó is, ami négy függőleges tartóoszlopon áll, amit négy íves támasz merevít. Az ácsszerkezetű tetővel védett kilátószintje 14 m magas. A kilátószintet egyenes karú falépcsőkkel lehet megközelíteni – ez is a közbeszerzési értesítőből derül ki. Erre a városnak 44 794 466 forintja van, viszont ennél csak drágább ajánlatok érkeztek. A legolcsóbbat a Horváth Építőmester Zrt. adta, 79 millióval, a legdrágábbat Gomép Ipari és Kereskedelmi Kft. 92 millióval. Eredmény még nincs.

A kisvasúthoz nem csak pálya, de szerelvény is kell. Erre is gondoltak Tiszakécskén – szintén a közbeszerzési értesítő tanúsága szerint. Az úgynevezett C50 típusú mozdonyt kell felújítani, a leírás szerint “a mozdony főkeretében kismértékű csavarodást tapasztalható., (…) az oldalsó takaró lemezek, homloklemez, súlyszekrényfedelek sérültek és deformáltak”. Azt is írják, hogy a motor is új lesz. A kocsik 130 évesek, gyakorlatilag minden elemét újjá kell varázsolni. Ennek a közbeszerzésnek sincs eredménye.

Segesvári Csaba

Fotó: Tiszkakécske 2019 őszén. A szerző felvétele.

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. 

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom