Bezárás
komló

Közel 30 év után megszűnik a komlói televízió – van, aki politikai okokat sejt a háttérben

A műsorok készítői 20 év után először nem nyertek a Médiahatóság pályázatain, így forrás nélkül maradtak. Segítséget kértek az önkormányzattól, de nem kaptak, aminek politikai okai vannak legalábbis a főszerkesztő szerint. A polgármester viszont úgy látja, szinte időt sem hagytak neki, hogy megtalálja a megoldást, és az adás minőségével is voltak problémák. Az archívumot azért megmentené. 

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!

Videóüzenetben jelentette be Magyar Ferenc, a Komló és Térsége Televízió alapító-főszerkesztője, hogy megszűnik a városi tévé műsora, május elsején lesz az utolsó adás. A hírről először a helyi független portál, a 7300.hu számolt be.

A főszerkesztő elmondta, január elseje óta saját költségén tartja fent a televíziót, mert idén sem sikerült nyerniük a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) rezsipályázatán. Más jelentős bevételük pedig nincs.

Az Átlátszó érdeklődésére Magyar Ferenc elmondta, nem értik, mi történhetett, hiszen 20 éve minden alkalommal megfelelőnek találták a Médiahatóságnál a leadott anyagaikat. Most is csak egy formai hibára hívta fel a figyelmüket az NMHH, amelyet orvosoltak is. Ezután mégis elutasító határozatot kaptak mind a Komló és Térsége Televízió, mind a Baranya Televízió támogatási kérelmével kapcsolatban.

Levélben kérték Karas Monikát, az NMHH elnökét, hogy vizsgálja felül a döntést, de megkeresésükre a mai napig nem kaptak választ.

Lapunk is megkereste a hatóságot, de cikkünk megjelenéséig érdeklődésünkre nem reagáltak. (Frissítés: a cikk megjelenését követően megérkezett a hatóság válasza, amely a cikk végén olvasható.)

Magyar Ferenc elmondása szerint ezután Polics József polgármesterhez (Fidesz-KDNP) fordult segítségért. Egyrészt támogatást kért az önkormányzattól, másrészt felajánlotta, hogy vegyék át tőle a komplett szerkesztőséget a 27 évnyi (az ő kalkulációja szerint 2,4 milliárd forintot érő) archívummal együtt, ami egyedülálló az országban. A főszerkesztő szerint az átvételi lehetőséggel nem kívánt élni az önkormányzat, emellett egy olyan alacsony összeget kínált fel segítség gyanánt, amely szerinte érdemben nem segítette volna a működésüket.

Magyar Ferenc a Hét Domb Filmesztiválon 2018-ban. Fotó: Facebook

Mivel már egy ideje saját költségükön tartják fent a két televíziót, úgy döntöttek, inkább megszüntetik őket, ahogy a mögöttük álló két céget is. Ezzel együtt bizonytalanná válik az általuk szervezett Hét Domb Filmfesztivál jövője is, valamint elérhetetlenné válik a komlomedia.hu weboldal is, a rajta található archív felvételekkel együtt.

Magyar Ferenc úgy véli, politikai döntés született az ügyükben, mivel közelednek a választások, és ők nem hajlíthatók egyik irányba sem

Ahogy azt a komlomedia.hu oldalon megjelenő cikkben nyilatkozta: a komlómédia.hu archívumának látogatottsága meghaladta a havi egymilliót, összesen több mint 24 millió elérés történt. A híreket 43,6 millióan olvasták, követték. (…) Utópisztikus gondolat: de ha más – a komlóiakért tenni akaró – vezetése lesz a városnak, újrakezdhetjük, és az archívumot is elérhetővé fogom tenni. Én »széllel szemben nem fogok pisilni« fogalmazott Magyar Ferenc.

Az önkormányzat nem tudja fenntartani

Másképp látja a helyzetet Polics József polgármester (Fidesz-KDNP), akit szintén megkerestünk az ügyben. A politikus szerint a teljes, hiteles történet a következő:

Ez év április 12-én 12 órakor találkoztam Magyar Ferenc úrral, amikor is közölte, hogy az előzőleg kétszer benyújtott rezsipályázata nem nyert, és a működése veszélybe került. A harmadik rezsipályázat benyújtási határideje április 15-e volt. Kérdése az volt, hogy nyújtsa-e be a pályázatát, és hogy az önkormányzat tud-e plusz 5 millió forint támogatást nyújtani.

A válaszom az volt, hogy a pályázatát természetesen nyújtsa be. Hogy az önkormányzat mennyit tud ebben a nehéz időszakban a költségvetéséből erre fordítani, azt meg fogom vizsgálni.

A havi, nyers működési költsége a tv-nek elmondása szerint 1 millió forint.

Április 22-én főszerkesztő úrral közöltem, hogy országgyűlési képviselő (Hoppál Péter a szerk.) úrral közösen mindent megpróbálunk a pályázat sikere érdekében elérni, de mint minden pályázat, úgy ez is bizonytalan, és nincs rá semmi garancia, de várjuk meg a május 23-ai döntést, addig is az önkormányzat május-júniusra a működéshez biztosít 1-1 millió forintot. A válasza az volt, hogy átgondolja, de meglepő módon, talán egy óra sem telt el, megkaptam a választ, hogy ez nem alternatíva, május 1-jétől nincs televízió.

Polics József szerint az önkormányzat nem tudja vállalni a helyi televízió fenntartását. Fotó: Facebook

Polics József szerint a televízió 27 éves működésére teljes keresztmetszetben nem tud rátekinteni, de mivel Komlón élt és dolgozott a működése idején, ezért van egy kis rálátása.

Úgy gondolom, hogy fontos leszögezni, hogy egy magánvállalkozásban működő gazdasági társaságról beszélünk.

A működéséhez szükséges költségeket tudomásom szerint zömében állami pályázatokból és kisebb mértékben önkormányzati támogatásokból biztosította.

Az elmúlt közel 11 év alatt állami támogatásból több, mint 150 millió Ft-ban részesült, amelyhez ennek megfelelően az önkormányzati támogatást minimalizáltam.

A nem költségvetési szervek támogatása: 2015-ben 500.000 Ft (Komló Tv), 2016-ban 500.000 Ft (Baranya Tv) 2017, 2018, 2019-ben pedig 250-250 ezer Ft (Komló Tv, Baranya Tv) volt.

A fentiekből látszik, hogy az önkormányzat nem volt meghatározó finanszírozója a magánvállalkozásnak. Minden vállalkozás kockázatokkal jár, de sok vállalkozás elfogadná az ilyen arányú fenntartási támogatást is. Az önkormányzat sem korábban, sem most ennek a finanszírozását nem tudja felvállalni hangsúlyozta a polgármester.

Nem volt minőségi fejlődés

Azzal kapcsolatban, hogy mi lesz az archívum és a stúdió sorsa, Polics József a következőket mondta:

Főszerkesztő úr azt is közölte, hogy amennyiben a működés feltételei nem teremtődnek meg, ingatlannal, technikával, archívummal az önkormányzat részére értékesíti. A mostani döntési helyzetben sem lehet az önkormányzatnál pár napon belül nagyobb forrást (40 millió forintot) igénylő kérdésben döntést hozni, ezért én türelmet kértem.

Magyar Ferenc április 22-én közölte, hogy nem kívánja tovább működtetni a Komló és Térsége televíziót ez év május 1-jével.

Közöltem vele, hogy az érintettekkel megkezdem az egyeztetést az ingatlanról, a technikáról és az archív anyagokról. A kollegákkal, képviselő csoportok vezetőivel másnap megindultak a tárgyalások, egyeztetések.

Április 27-én közölte Magyar Ferenc, hogy mindent értékesít, a (stúdiónak helyt adó a szerk.) lakást már hirdeti. Számomra az elmúlt két hét azt bizonyítja, hogy nem is volt más cél, csak az, hogy megszüntesse ezt a vállalkozást. Én bejelentettem az igényemet az archív anyagra, melynek felülvizsgálata után teszünk a vételére egy ajánlatot, megfelelő megállapodás esetén a saját intézményrendszerünkön keresztül a hozzáférhetőséget biztosítani fogjuk mutatott rá a polgármester.

A hírt a Facebookon is bejelentette a főszerkesztő.

Megkérdeztük Polics Józseftől azt is, ha a helyi nyomtatott újságot fontosnak tartotta a Fidesz-frakció, akkor a helyi televíziót miért nem. Egy 2019-es önkormányzati ülésen ugyanis a fideszes képviselők még ellenezték az írott sajtó megjelentetését. A polgármester akkor azt nyilatkozta: Az írott sajtó ideje lejárt. Ezért javaslom, hogy ne fordítsunk erre forrásokat”. Majd idén márciusban újra megszavazták annak kiadását arra hivatkozva, hogy sokan egyedül az írott sajtóból tudnak tájékozódni a város ügyeiről, és többen jelezték számukra az idősebb korosztályból, hogy tartsák meg a lapot.

Ezzel kapcsolatban a polgármester azon a véleményen van, hogy az újság mint nyomtatott anyag elér mind a 11 000 komlói háztartásba, ami ellenőrizhető is, szemben a tévéadással.

A televízió analóg adása nem minden csomagban elérhető, s nem is mérhető számunkra. A XXI. század a technikai fejlődést hozta. A televízió adásainak minőségében ez nem volt érezhető 

 fogalmazott a politikus.

Minden helyett semmit?

Nem olyan rég még úgy tűnt, az új, ellenzéki többségű testület szerencsét hoz a komlói tévét működtető cégeknek, ám most úgy látszik, minden a visszájára fordult.

A városi önkormányzati lapot a fideszes érában (2010 óta) a HegyhátMédia Kft. adta ki, hozzájuk tartozott a komloiujsag.hu, ennek nyomtatott formája, a helyi hirdető újság mellékleteként megjelenő Jó Szerencsét! kiadvány, és ők üzemeltették a város hivatalos oldalát, a komlo.hu-t is. Velük párhuzamosan szolgáltatták a helyi tévéműsort Magyar Ferencék a Komló és Térsége Televízión, illetve a Baranya Televízión keresztül.

A Komlói Újságot a helyi ellenzék (Komló Összeköt Egyesület, röviden KÖT), amely aztán 2019 őszén többséget szerzett a testületben, többször elfogultsággal vádolta.

Barbarics Ildikó, a KÖT frakcióvezetője először egy igazságos sajtópályázat kiírását ígérte, majd ehhez képest nem sokkal később egyhangúlag megszavazták egy, a Magyar Ferenc által újonnan létrehozott cégnek (a Hétdomb Nonprofit Kulturális és Szolgáltató Kft.-nek) a teljes városi sajtó üzemeltetését mindennel együtt évi 15 millió forintért. Emellett még külön is megtámogatták volna őket 1,5-1,5 millió forinttal a városi költségvetés terhére.

Dr. Barbarics Ildikó sajtópályázatot ígért az egyik testületi ülésen. Forrás: Komlói Újság/Facebook

Ebből azonban végül semmi lett, mert jött a koronavírus-járvány és a veszélyhelyzet.

Polics József a veszélyhelyzetben – a rászálló hatalommal élve – érvénytelenítette a KÖT döntését és új pályázatot írt ki, három részre osztva az online és a print sajtót, illetve a városmarketinget. Az online-t vitte a HegyhátMédia, az írottra kiírt pályázatot pedig (hiába jelentkeztek két céggel is Magyar Ferencék) a polgármester végül érvénytelenítette költségmegtakarításra hivatkozva. Ezt később mégis elfogadta a testület.

Így állt fel az a különös helyzet, hogy az önkormányzati sajtó online és a nyomtatott része kettévált, miközben ahhoz, hogy a pályázatban foglaltaknak eleget tudjanak tenni, szinte ugyanazon tartalmakat kell előállítaniuk fogalmazott az aktuális helyzetet bemutató 7300.hu.

Ez sem tartott azonban sokáig. A közelmúltban született ugyanis döntés arról, hogy a HegyhátMédia Kft. üzemeltetheti májustól a város honlapját és adhatja ki az önkormányzati lapot is.

Vagyis újra egy kézben összpontosul a komlói média, a tévéket működtető cégek és az ellenzék által favorizált Hétdomb Nonprofit Kulturális és Szolgáltató Kft. pedig egyetlen önkormányzati megbízást sem kapott. 

Így talán nem is meglepő, hogy a cég bár csak tavaly alapították már végelszámolás alatt áll.

A KÖT-frakciót is felkerestük a kialakult helyzettel kapcsolatban, amire azt mondták, sajnálattal értesültek a Komlói TV várható megszűnéséről, mivel frakciójuk álláspontja szerint a város értékét képezi a televízió, különösen az ott megtalálható, a település múltját jól dokumentáló archívum.

A frakció támogatólag lépett fel a televízió érdekében, azonban fontos hangsúlyozni, hogy jelenleg a polgármester mindenről egyszemélyben határoz. A magunk részéről igyekszünk mindent megtenni azért, hogy anyagi támogatást szerezzünk a televíziónak, hiszen úgy gondoljuk, hogy a meglévő értékeinket ápolni és támogatni szükséges nyilatkozták.

Vége lehet a fesztiválnak

Komlón a népszerű kolbásztöltő fesztivál és az amatőr színházi találkozó mellé csatlakozott be pár éve a Komlói Hét Domb Filmfesztivál, amelyet teljes egészében a Komló és Térsége Tv szervezett állami és önkormányzati támogatásból. Ennek azonban most vége szakadhat, ha a Komló és Térsége Tv és a mögötte álló cég megszűnik.

Polics József ezzel kapcsolatban az Átlátszónak elmondta, erről ugyan nem egyeztettek,

de minden jel arra mutat, hogy ennek a szervezésével ők nem kívánnak foglalkozni a továbbiakban. Az ötödik fesztivál megrendezésére nem látok lehetőséget

 hangsúlyozta a polgármester.

Ez annak fényében is meglepő lehet, hogy Hoppál Péter, akkori kultúráért felelős államtitkár és Polics József is támogatta a rendezvényt. Egy 2017-es sajtótájékoztatón például, ahol az eseményt harangozták be, azt mondták, Komló immár fesztiválváros lett, majd egy másikon, hogy a kultúrában való ilyen részvétel bizonyíték a város elmúlt hét évben történt megújulására.

A fesztiválról az Átlátszó is írt még 2018-ban.

Nemzetközi filmfesztivál Pécsett minisztériumi támogatással, laposföld-hívőkkel

Vadászpilótaként legfeljebb 16 ezer méteren repülve sem látott görbületet a Földön Tóth László, aki a pécsi Seven Hills International Film Festival (SHIFF) főszervezője volt. A rendezvényt az állam is támogatta, de hogy laposföld-hívők is felbukkantak, a helyi politikusokat is megdöbbentette.

A legkisebb településen is követjük a közpénz útját – önálló közösségi oldalt nyitunk a vidék híreinek! Mostantól az Országszerte Facebook-oldalon megtalálható lesz mindaz, ami a vidéki Magyarországon történik – az Átlátszó riportjain, tényfeltáró, oknyomozó anyagain, a független portálok tudósításain és a civilek bejegyzésein keresztül. Kövess és keress minket, ha úgy érzed, élet a körúton túl is van: a te életed!

Katus Eszter

Nyitókép: A legnézettebb videók a komlói tv honlapján. Forrás: komlomedia.hu. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. 

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Frissítés 2021.05.04. Válaszolt az NMHH a kérdéseinkre. 

“A nem nyertes, így közpénzt nem használó pályázók adatait és az ilyen pályázók pályázati kérelme elutasításának okát a pályázat lebonyolítója, illetve a döntéselőkészítő anyagok alapján rendelkezésére álló információkat a döntéshozó a jogszabályok és a nyilvánosan hozzáférhető általános pályázati feltételekben (ÁPF) foglaltak szerint csak a pályázóval közölheti, ezeket az adatokat csak az ő hozzájárulásával adhatja át harmadik személynek. A pályázó ezeket a rá vonatkozó információkat megismertetheti másokkal, így a pályázat részletei és az elutasítás konkrét oka tekintetében érdemes közvetlenül a pályázónál érdeklődni.

Általánosságban, a kérdéssel összefüggően ugyanakkor tájékoztatom, hogy az érintett eljárás pályázati szakasza még nem zárult le, a harmadik forduló pályázatainak bírálóbizottsági értékelése jelenleg is tart, az utolsó pályázati forduló még el sem kezdődött, így a korábban nem nyertes, vagy még nem pályázó médiaszolgáltatóknak lehetőségük van az eljárásban eredményesen részt venni.

A REZSI2021 pályázati eljárás négyfordulós, a bírálóbizottság minden pályázati fordulóban részletesen, az objektív, az ÁPF-ben és a pályázati kiírásban előre meghatározott szempontrendszer szerint megvizsgálja a teljes benyújtott pályázati dokumentációt. A vizsgálat célja, hogy kizárólag ezen átlátható, előre meghatározott szakmai szempontok szerint feltárja, hogy a pályázó által beküldött pályázati kérelem, illetve annak mellékletei megfelelnek-e a pályázati felhívás tartalmi kritériumainak. Ezeknek a tartalmi előírásoknak a célja, hogy támogatások odaítélése és felhasználása során minden, a közpénzfelhasználással kapcsolatos garanciális követelmény érvényesüljön.

Ha a bírálóbizottság úgy ítéli meg, hogy a pályázati kérelem valamely konkrét tartalmi kritériumnak nem felel meg, ennek az oknak a pontos megjelölésével indoklással ellátott ajánlást készít, mely alapján a Médiatanács hozza meg a végső döntést, amelyet a pályázóval értesítő levélben két napon belül közöl. A valamely fordulóban támogatásban nem részesített pályázó a következő fordulókban javíthatja a pályázatát a bírálóbizottság indokolása alapján, és ismételt pályázatként azt újra beadhatja.

Az érintett pályázóknak a kérdésben jelzett elutasítást követően már lehetőségük volt a REZSI2021 pályázat harmadik fordulójában is pályázatot benyújtani, míg a negyedik forduló beadási szakasza 2021. május 4-én nyílik meg, és itt 2021. június 3-ig várja az MTVA a pályázatokat.

Szintén általánosságban tudunk arról tájékoztatást adni, hogy tipikus hibák voltak a pályázók részéről az eljárás korábbi fordulóiban a támogatási igény alapjául szolgáló költségek nem megfelelő meghatározása, az ezeket alátámasztó kötelező okiratok, dokumentumok hiánya.

A Komló és Térsége Televízió és a Baranya Televízió a Médiatanácsnak eddig nem jelentette be megszűnését.

Tájékoztatásul közöljük, hogy a Komló és Térsége Televízió (Magyar Ferenc a képviselő) az elmúlt 10 évben a REZSI és a TVÁLLANDÓ pályázataira összesen 87 millió forintot kapott, míg a Baranya Televízió (képviselője Magyar Ildikó) az elmúlt 10 évben a REZSI és a TVÁLLANDÓ pályázataira összesen 73 millió forintot kapott.”

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom