Bezárás
lakájmédia

Lázár-közelbe került a korábban az önkormányzat által pénzelt hódmezővásárhelyi Rádió 7

Sajtószabadságért kiáltott a Rádió 7, pedig 16 évig a hódmezővásárhelyi önkormányzat pénzelte benne a róla szóló előre egyeztetett híreket. Mindezt havi nettó 540 ezer forintért. Azután lett fontos a szabadság, hogy Márki-Zay Péter felmondta a szerződést. Égető Gyula gyorsan el is adta Fidesz-közeli embereknek a rádiót.


állítsuk meg a kormánypárti médiafoglalást

Nálunk nincsenek állami hirdetések. Nem is lesznek. Nem is akarjuk, hogy legyenek. Rád viszont nagyon számítunk!
Támogatom az Átlátszót

Társadalmi célú hirdetés

Mozgalmas heteken van túl a hódmezővásárhelyi helyi sajtó: szeptember közepén Márki-Zay Péter polgármester szimpatizánsai tüntettek a Hódmezővásárhelyen, az általuk csak Lázár-médiának csúfolt promenad.hu, vasarhely24.com, és radio7.hu ellen, mivel a portálok a februári időközi polgármester-választás óta a fidesz szócsöveként működnek.

Előtte sem volt másképp, csak épp akkor még nem Márki-Zay Péter volt a polgármester, a város akkori – fideszes – első emberét nem volt értelme támadni.

Korábban megírtuk, hogy a promenad.hu a fidesznek kampányolt februárban, akkor a tulajdonosi szálak a titokzatos batidai kastély felé vezettek. A portál tavasszal cserélt gazdát, az akkor Égető Gyula tulajdonában is lévő, a Rádió 7-et is működtető Kisbíró Kft.-től az algyői Fidesz-frakció korábbi frakcióvezetőjéhez került. Az új főszerkesztő pedig a hírhamisítástól sem visszariadó szegedma.hu volt tulajdonosa lett.

A szeptemberi tüntetésre a Rádió 7 közleményben reagált, “Nem kérünk az Önök sajtószabadságából!” címmel. Több ponton át sorolják, hogyan tudják magukat megvédeni, és nem szeretik, ha beleszólnak a munkájukba.

A felületes olvasónak a címből és az időzítésből úgy tűnhet, hogy a fidesz-közeli vállalkozó a Márki-Zay féle vezetésen ütött. Például a Lázár-sajtós rosszhírkommandós iránymutatásának megfelelően.

De nem egészen ez a helyzet. A közlemény őszinte betekintést ad abba is, hogyan gyarmatosította a város előző, fideszes vezetése a helyi médiát. Ezen túl a felsorolásban két érdekes pont is található, az egyikben azt sérelmezik, hogy a fideszes többségű közgyűlésben a Fekete Ferenc (Fidesz) azt javasolta Márki-Zay Péternek, hogy ne újítsák meg a város és a Rádió 7 között kötött szerződést.

Szó szerint azt írták, nem kérnek abból a sajtószabadságból, “ahol egy települési képviselő felállhat, és indoklás nélkül javasolhat megszüntetni egy 16 éve érvényben lévő szerződést, veszélyeztetve ezzel egy helyben adózó céget, s ezzel közvetve hozzájárul ahhoz, hogy munkahelyek szűnjenek meg. Egy olyan szerződést, melynek értelmében 16 éven keresztül az önkormányzat döntötte el azt, hogy az adott műsorban ki és milyen témában szólal meg”.

Amire Égető Gyuláék utaltak, az még egy Lázár János idejéből megmaradt és folyamatosan megújított szerződés volt. Ezt az atlatszo.hu megkapta az önkormányzattól . Ebből az derül ki, hogy a Rádió 7 hétfőtől péntekig naponta háromszor önkormányzati híreket sugároz. Valamint a pénteki magazinműsort, a Napraforgót is önkormányzati szignállal sugározzák. Azt is kikötötték, hogy ezeket a híreket előre egyeztetni kell a városházával, a Napraforgó témáját, vendégkörét is egy héttel előre egyeztetni a polgármesteri hivatallal.

Vagyis az úgynevezett sajtószabadság olyan volt a Rádió 7 egyes műsoraiban, amilyet a várossal kötött szerződés megengedett.

A szerződés szerint – amit 2018. január 2-án írt alá Hegedűs Zoltán, akkori alpolgármester és Égető Gyula – a város által támogatásnak nevezett, valójában műsoridő-átadásnak tűnő  szolgáltatásért havonta nettó 540 ezer forintot fizetett a Rádió 7-nek. Ezt mondta fel Márki-Zay Péter, ami láthatóan rosszul esett a rádiónak.

Azt is írták, hogy “Mi abból a sajtószabadságból kérünk, melyben a helyi politikai elit – akár városvezetői, akár ellenzéki pozícióban van is – nem kívánja irányítani a médiumok működését, nem kíván beleszólni a cikkek és műsorok irányultságába, tartalmába és megjelenésébe sem, ahol nem támogatásként tünteti fel az egyszerű reklámot, ahol nem dolgozik azon, hogy pillanatnyi politikai érdeke szerint bontson fel vagy kössön szerződéseket.“ Igaz, az, hogy 16 évig elég erőteljesen beleszóltak  munkába, sokáig nem volt zavaró a rádiónak.

De nem csak ez érdekes a kiáltványban. Ahogy írták, “politikai komisszárok iránymutatásai alapján működhet médium”. Hogy pontosan kire és mire gondoltak, nem tudni, hiába kerestünk Égető Gyulát, nem reagált.

Talán nem is véletlenül. A napokban jelentette be, hogy eladta a rádiót, ami – nem meglepő módon – Fidesz-közeli kézbe került. Lázár János egykori munkatársa, Csepreghy Nándor és az egykori MTVA-s Rákay Philip vették meg. Égető minden médiafelületét eladta, nem indokolta döntését.

Segesvári Csaba

Fotó: Médiatüntetés Hódmezővásárhelyen. Vásárhelyi Csípős/Bottyán Róbert

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom