Bezárás
Egyéb

Leparasztozott félegyháziak és szigorú szabályok: így néz ki belülről, amikor Andy Vajna újabb helyi rádiót kebelez be

Heves indulatokat váltott ki a kiskunfélegyházi és kiskunmajsai lakosokból, hogy hétfő reggel óta a több mint két évtizede megszokott helyi Sirius rádió műsora helyett ugyanazon a frekvencián a Rádió 1 reggeli műsorát hallják Sebestyén Balázzsal. Andy Vajna rádiója ugyanis a két alföldi városban fogható rádiót is bekebelezte. A történet jól illusztrálja a magyar vidéki média helyzetét: a helyi rádiók pénz- és emberhiánnyal küszködnek, így szükségük van a befektetőre.

“Holnap ülök utoljára műsorvezetőként mikrofonhoz. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ennyi éven át együtt ébredhettünk” így köszönt el a hallgatóktól múlt héten Zakar Anita, aki péntekig a Sirius reggeli műsorát, a Keltetőt vezette. Arra kéri a hallgatókat: ezután is hallgassák a rádiót, hiszen reggel 5 és 6 óra, illetve délelőtt 10 és 12 között továbbra is a félegyházi stáb készíti a műsort.  

“Megígérem, hogy mindent megteszünk, hogy az információk, a helyi hírek még ekkora saját műsoridő mellett is eljussanak hozzátok” írja búcsújában. Zakar ezentúl nem fog műsort vezetni, ám kollégáival együtt a rádiónál marad és hírblokkokat készít, illetve a napi három órányi műsoron dolgozik majd a háttérben.

Tavaly több vételi ajánlat is érkezett a Siriusra

Az 1996-ban indult Sirius Rádió eladása nem egyik napról a másikra történt, egy hosszú folyamat végeredménye volt. Bakos Lajos, a rádió korábbi tulajdonosa és ügyvezetője az Átlátszónak elmondta: a rádió a forráshiánnyal küszködött, nem tudott tovább növekedni; a napi működéshez megvoltak a bevételek. A frekvenciaengedélye is hamarosan lejárt volna, és nem tudni, sikerült volna-e hosszabbítani. Megfelelően képzett, műsorvezetésre képes embereket is nehéz találni manapság egy vidéki rádiónak. “Egy ekkora rádió önmagában már nem tud megállni” mondta.

Kapcsolódó cikkeink

Sok kicsi sokra megy, avagy Andy a rádiós piacon

Fedezze fel a kormányközeli médiabirodalmat

“Ez volt az egyetlen esély, hogy ne kelljen bezárni” fogalmazott. “Az egész tavalyi év erről szól” utal arra, hogy a rádióra több vételi ajánlat is érkezett. Decemberben lett végleges, hogy a Rádió 1 ajánlatát fogadja el a Sirius, és mint fogalmazott: “üzleti döntés volt.”

Úgy gondolja, a hallgatók így jártak jobban, hiszen napi öt órában hallhatnak helyi riportokat és ezentúl minden hírblokkot a félegyházi csapat készít már reggel öt órától – korábban ugyanis délelőtt 11-ig az MTI híreit használták. Ezáltal munkatársaktól sem kellett megválni, hanem átszervezték a munkájukat.

A Rádió 1 új követelményeket is hozott a Sirius munkatársai életébe, és Bakos is elismeri, hogy az átállás nem könnyű. Át kell állniuk az úgynevezett format rádiózásra, amelyben minden megszólalás másodpercre kimért, és pontosan meghatározzák még azt is, hogy egy zeneszám felkonferálásának mit kell tartalmaznia és meddig tarhat.

Szigorú új szabályok kötik a helyi stáb munkáját

A Sirius egyik, neve elhallgatását kérő munkatársa az Átlátszónak elmondta: az új rendszerre fél nap alatt próbálta felkészíteni őket a Rádió 1, és egyelőre küzdenek az átállással, mert nehéz a szabadabb műsorkészítésről átállni a sablonok által behatárolt megszólalásokra.

“Pénteken áltt össze a rendszer, hétfőn el kellett indulni” mondta, és tudatták velük, hogy ha nem felelnek meg a követelményeknek, a teljes műsort Budapestről sugározzák majd. A hírszerkesztők jelenleg reggel hattól este tízig dolgoznak, hogy minden elvárásnak meg tudjanak felelni. 

“A lelki része az igazán nehéz, mind rosszul vagyunk” mondja és hozzáteszi, a Siriusnak az a része veszett el, amely miatt szerette csinálni: hogy szabadon beszélgethettek helyiekkel.

Most minden megszólalást 10-15 másodpercre korlátoznak, “nem beszélhetünk arról, amiről akarunk” és elvárás, hogy ezekben a megszólalásokban is promotálják a Rádió 1-et, például gyakran emlegessék, milyen jó zenéket és műsorokat  sugároz az adó.

Hozzátette: továbbra is el tudják majd mondani például, milyen programok mennek Félegyházán, de “szárazon, időkorlátok közé szorítva.”

Balázsék első nap “leparasztozták” és vérig sértették a várost

A Facebook közösségi oldalon olvasható hozzászólások alapján vannak a városban sokan, akik örülnek annak, hogy Sebestyén Balázsékat hallgathatják reggelenként. Ám rengeteg olyan helyi lakos véleményét is lehet olvasni, aki fél attól, hogy propaganda-rádió lesz a Sirius helyén.

Sokan azt sajnálják, hogy a reggeli műsor immár nem a helyiekről szól: a Keltetőben minden reggel egy-egy órát szántak interjúkra helyi lakosokkal, például sportolókkal vagy a helyi művelődési ház vezetőjével.

“A Sírius helyén 3 általam nemkedvelt menő műsorvezető idétlenkedését hallgathatom a pesti béna autósokról” írta hétfő reggel, az új műsor első napján egy helyi lakos egy facebook-posztban a helyi témákat hiányolva.

Az sem segített az új rádió népszerűségén, hogy Sebestyén Balázs és kollégái egy olyan promóciós videót készítettek a félegyházi és majsai átállás napjára, amellyel vérig sértették a helyieket. Népszerűsíteni akarták magukat a két városban, ám mindezt sikerült eltúlzott, gúnyos tájszólással előadniuk, ráadásul azt üzenték a helyieknek: csavargassák kicsit a traktorban a rádió gombját, és akkor biztosan megtalálják a műsort.

Hiába írták oda a műsor készítői a videóhoz, hogy mindenki “vegye poénra”, az öt középiskolájára, illetve Petőfi és Móra örökségére büszke harmincötezres város lakóinak többsége úgy értelmezte, hogy Sebestyén Balázsék “leparasztozták” őket.

A videót egyébként időközben le is vették Sebestyén Balázs Facebook-oldaláról: szerda délután, cikkünk írásakor még meg tudtuk nézni, ám estére eltűnt.

Vajna előre tudta, hogy a Médiatanács jóvá hagyja az összeolvadást?

A Sirius eladása körül volt néhány furcsaság is: a 24.hu írta meg, hogy Andy Vajna mintha előre tudta volna, hogy a Médiatanács engedélyezni fogja a vásárlást. A Rádió 1 ugyanis már akkor elkezdte promózni, hogy két új városban jelenik meg, amikor a Médiatanács még csak a napirendjére sem tűzte a kérdést.

Szintén a 24.hu által ismertetett hallgatottsági adatokból tűnik ki, hogy jelentős számú hallgatót vesztettek azok a helyi rádiók, amelyek az elmúlt hónapokban bekapcsolódtak a Vajna-féle hálózatba.

A Kiskunfélegyháza melletti Kecskemét rádióját, a Gongot egyébként Mészáros Lőrinc vette meg. A hallgatottsági adatok alapján úgy tűnik, a Gong elkerülte többi társa sorsát: a közönsége nem pártolt el tőle.

Kőműves Anita

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom