Bezárás
Balaton

Megvalósulhat az alsóörsi polgármester álma: egy zöld benzinkút a védelmi erdő helyén

Alsóörsön benzinkutat álmodtak egy erdős-bokros telekre, nem messze a Balaton-parttól. A kút miatt módosítani kell az erdő védterület-besorolásán a szabályozási tervben, ezért a benzinkút-promóternek beálló polgármester „példa nélküli közvélemény-kutatást” írt ki. Az összes szavazásra jogosult 32 százaléka a benzinkút megépítése mellett, 11 százaléka a beruházás ellen voksolt, 51 százaléka nem ment el szavazni, közel 6 százalék pedig érvénytelenül szavazott. A környéken lakó üdülőtulajdonosok szerint a polgármester egy új műfajt hozott létre, aminek kénye-kedve szerint alkotta meg a szabályait. Az érintett nyaralóingatlanok után kevesebb szavazat járt, és többszöri kérésük ellenére sem engedte be a polgármester a civileket a szavazatszámláló bizottságba. A betonkeverőknek azonban egy kicsit még várniuk kell, ugyanis az állami főépítész szükségesnek tartja, hogy környezeti hatástanulmány készüljön a beruházás megkezdése előtt.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!

Tavaly számoltunk be arról, hogy Alsóörsön, a Balaton-parton egy erdős területre építenének benzinkutat. Azt a Mobil Petrol Kft. által finanszírozott telepítési tanulmánytervből lehetett megtudni, hogy a benzinkút megépítése milyen hátrányosan hatna a környezetre.

A zöldfelület nem is annyira a benzinkút épülete miatt, hanem leginkább a hozzá vezető útburkolat miatt csökkenne.

A töltőállomás megépítése, a működtetéshez szükséges viszonylag nagyméretű burkolt felület következtében a meglévő növényzet, fák jelentős része kivágásra kerül, ami által a terület környezeti terhelése jelentősen növekszik, a levegő, a talaj és a vizek terhelése növekszik, a vízháztartás megváltozik, a terület fokozatosan felépült élővilága gyakorlatilag megsemmisül a növényzet kiirtása, a terület széttagolása, burkolása által” – olvasható a tanulmánytervben.

Valóságos kiserdőt vágnának ki Alsóörsön egy új benzinkút kedvéért, helyiek tiltakoznak

Kérdéses összefonódások, településéstervezési kiskapuk övezik annak a tervezett benzinkútnak a történetét, amit Alsóörsre építene egy beruházó. Ellenzői szerint a települést olajbűzzel, zajjal árasztaná el a benzinkút, aminek a kedvéért valóságos kis erdőt akarnak kivágni, és a helyi szabályozási tervet is módosítani kellene.


Hebling Zsolt, a Fidesz által támogatott független polgármester 2018 óta, azaz a kezdetektől fogva teljes vállszélességgel támogatja a benzinkút megépítését. A benzinkút terve már 2020 elején igen előrehaladott állapotban volt. Az 5 086 négyzetméteres telek korábban az önkormányzaté volt, tavaly nyáron adták el a Mobil Petrolnak 23 millió forintért (4500 forint/négyzetméteráron). Azonban a környék üdülőtulajdonosai csak ősszel értesültek a tervekről, és tiltakozásul petíciót indítottak a beruházás ellen.

A benzinkút-promóternek beálló polgármester azóta szakadatlanul pózol a benzinkútnak szánt területtel, szerinte nem lesz káros környezeti hatása a benzinkút építésének.

A benzinkút és a hozzá vezető útburkolat miatt el fog tűnni a fás-bokros terület jelentős része. Fotó: Google Earth, Tanulmányterv

Hangsúlyozza, hogy aki ellenzi a benzinkutat, az „hisztériát” kelt, hiszen csupán hét juharfa és nyolc akácfa esne áldozatul.

Alsóörs alpolgármestere is kiment egy videóssal a helyszínre, ahol elmondta, hogy a területnek az égvilágon semmi funkciója nincs, nem mellesleg egy „vaddisznótanya”, ugyanis ott élnek a vaddisznók.

Minden zöldfelület egyszer benzinkút szeretne lenni: a telek, aminek jelenleg nincs funkciója. Fotó: Alsóörs/YouTube

A polgármester „példa nélküli közvélemény-kutatást” írt ki

A benzinkút megvalósítása azonban egy kis problémába ütközött, ugyanis az ingatlan a Helyi Építési Szabályzat (HÉSZ) szerint védelmi erdő besorolású terület, amire módosítás nélkül nem lehetne csak úgy felhúzni egy benzinkutat, még akkor sem, ha az az önkormányzat szerint „környezetbarát és zöldbe ágyazott” lesz.

A benzinkút jelentős változást hoz a városszéli telek látképében: a tervek szerint az új, úgynevezett Kereskedelmi, szolgáltató gazdasági övezetben a legnagyobb beépíthetőség 20 százalék lenne, a legkisebb zöldfelület aránya 30 százalék, a legnagyobb burkolt felület nagysága pedig 50 százalék.

A HÉSZ módosítása előtt pedig valamilyen formában meg kell kérdezni a lakosok véleményét. Tavasszal a polgármester „példa nélküli közvélemény-kutatást” írt ki.

Hebling Zsolt 2021 januárjára ígérte a kérdőív kiküldését, ami végül áprilisra tolódott. 2021. április 30-án összesítették a beérkezett szavazatokat. Az önkormányzat honlapja szerint:

  • kiküldtek 3 644 szavazószelvényt;
  • határidőre 1 795 válaszboríték érkezett vissza;
  • az érvényes szavazólapok száma: 1 588, amelyből az IGEN szavazatok száma 1 177 (74,1 %), a NEM szavazatok száma 411 (25,9 %).

Ha egy kicsit utánaszámolunk, akkor látjuk, hogy

az összes szavazásra jogosult 32 százaléka a benzinkút megépítése mellett, 11 százaléka a beruházás ellen voksolt, 51 százaléka nem ment el szavazni, közel 6 százalék pedig érvénytelenül szavazott.


A benzinkút ügyében mindvégig magabiztosan nyilatkozó polgármester azt írta az eredményhez: Bízunk benne, hogy mindenki elfogadja a többség véleményét, mint ahogy mi is elfogadtuk volna, ha az érintettek nagyobb része nem támogatná a fejlesztést”. A helyszínen készült önkormányzati videó szerint

a polgármester a közjegyző válla mögött figyelte a szavazatszámláló bizottság munkáját.

Hebling Zsolt a háttérben figyelte a szavazóbizottság munkáját. Fotó: Alsóörs/YouTube

Torzít az eredmény?

A leendő benzinkút környékén élő üdülőtulajdonosok, akik nem szerettek volna még egy környezetbarát benzinkutat sem, felvetették, hogy a polgármester egy új műfajt („példa nélküli közvélemény-kutatást”) hozott létre, aminek kénye-kedve szerint írta meg a szabályait.

Szavazólap és a polgármester levele. Fotó: Helyi lakos felvétele

Mivel a benzinkút az üdülőtelepen fog megépülni, a Veszprém megyei állami főépítész azt kérte, hogy különösen a Vadtelepen élők véleményét kell megkérdezni.

Az ellenzők nehezményezik, hogy az állandó lakosok által lakott ingatlanokban minden szavazókorú szavazati jogot kapott, a nyaralóingatlanok esetében azonban csak 1 szavazatot lehetett leadni a tulajdonos után. A vadtelepi nyaralók körülbelül 220 ingatlant takarnak, ami csupán 220 szavazat.

„A petíció személyes aláírásgyűjtésekor a vadtelepiek mintegy 60%-át elértük 2020. szeptember-októberében, és 98 százalékuk elutasította a benzinkutat. Nincs 100%-ban igazságos megoldás, ezért javasoltuk az 1 ingatlan 1 szavazat módszert, amit méltányosnak gondoltunk. Az önkormányzat válasza azonban kimerült abban, hogy véleményük szerint nem”

mondja Huszár Péter üdülőtulajdonos.

A telek Paloznak felőli része, ahová a benzinkút épül. Fotó: Alsóörs a mi falunk Facebook csoport

Az általuk kívánt civil kontrol sem valósult meg, hiszen többszöri kérésük ellenére sem engedte be a polgármester a civileket a szavazatszámláló bizottságba. „Ki lettünk zárva teljesen. Soha nem tekintettek partnernek minket, a benzinkút NEM érdekeltjeit.”

A kiküldött kérdőívek mellé a polgármester csatolta a saját levelét, amiben csak az építkezés előnyeiről számol be, az ellenzők véleménye nem kapott helyet, ezért ők saját szórólapot készítettek, és azt osztották szét a településen.

A benzinkút ellenzői attól félnek, hogy ez az új műfaj egy új módja lesz annak, hogy a polgármesterek saját szabályaik szerint szerezzenek legitimitást bármilyen építkezéshez.

Továbbá aggasztónak találják, hogy a pályázati kiírásban nem szerepelt, meddig kell üzemeltetni a benzinkutat. Most a védett erdőből átminősítéssel gazdasági területet csinálnak, aztán abból már sokkal könnyebben lehet mondjuk lakópark, amiből sokkalta nagyobb pénzt lehet csinálni.

„Igenis van funkciója a védelmi erdőnek, ahogy a neve is mutatja: védelmi erdő. Véd a vasút zajától, a fesztiválok porától-zajától, oxigént termel, számtalan állatnak (köztük védett hüllőknek), növényeknek évtizedek óta élőhelye. És szép, zöld, természetes. A benzinkútban mi a »zöld«? Legfeljebb a színe. Amikor az önkormányzat azt hangoztatja, hogy ez egy bozótos, dzsindzsa, elhanyagolt terület, akkor a saját munkájukat minősíti? Ugyanis 2020 augusztusáig az önkormányzat tulajdonában volt a terület” – mondja Huszár Péter.

Mézesmadzag: egy új gyalogátkelő

„Véleményem és tapasztalatom szerint a nyaralótulajdonosok többsége korrektnek tartja az eljárást, hiszen mindösszesen egy kis létszámú ellenző tartja azt manipulatívnak. A valótlan információkon alapuló petíció  – amelyet nem tart hitelesnek az önkormányzat – szerint is azt kérték, kérdezzük meg a lakosság véleményét. Mi úgy döntöttünk, hogy az állandó lakosokon kívül, akik minket megválasztottak, a közteherviselésben résztvevő ingatlantulajdonosokat is megszólítjuk, akik egyébként többen vannak, mint lakosaink!

Pont akkor lett volna igazságtalan a közvélemény-kutatás, ha ezt az arányt tovább rontottuk volna olyan esetekkel, ahol pl. nyolcan, vagy többen résztulajdonosok”

– mondta lapunknak Hebling Zsolt.

Arra a kérdésünkre, hogy a civilek miért nem delegálhatnak valakit a szavazatszámláló bizottságba, nem kaptunk érdemi választ: „A szavazatszámláló bizottság civilekből áll, akik már korábban bizonyítottak választások esetén, felesküdött lakosok. Közjegyző felügyeli a vélemények feldolgozásának, számlálásának folyamatát, aki az adatvédelmi szabályok betartását is ellenőrizni fogja (anonimitás).”

Hebling Zsolt 2021-ben a tervezett gyalogosátkelő előtt, ahol évek óta veszélyes az átkelés. Fotó: Fotó: Alsóörs/YouTube

A polgármester szerint a kísérőlevél nem véleményt tartalmaz, hanem tényeket, illetve azt, hogy mi vezette a testületet ahhoz, hogy egyhangúlag folyamatosan kiáll a számos előnnyel járó beruházás mellett. A település vezetője szerint az ellenzők érvek helyett folyamatosan valótlanságokkal próbálták a véleményeket befolyásolni, amely bizonyítható.

A polgármestertől megtudtuk, hogy

bár a környezetvédelmi, természetvédelmi főosztály, a vízügyi hatóság és a Nemzeti Park sem tartja szükségesnek, az állami főépítész igen, így készülni fog környezeti hatástanulmány.

A polgármester válaszából kiderül, hogy a vezetés évek óta tud arról, hogy gyalogosan nem biztonságos az átkelés, de az elmúlt évek alatt nem tudták ezt a problémát megoldani, úgy tűnik, ehhez egy egész benzinkút kell. A kérdőív mellé postázott levélben a polgármester egyenesen életveszélyesnek nevezi az átjárást a főúton.

„Sok éven keresztül kezdeményeztük a vadtelepi szakaszon a forgalom lelassítását, hiszen állami területekről van szó. Eddig azt értük el, hogy sebességkorlátozás van érvényben. A vasút villamosítás kapcsán is jeleztük ezen kérésünket. A létesítmény esetleges megjelenésével a teljes csomópont tervezése megtörténne, és a jelentős összegű finanszírozás is megoldódna. Ha nem valósul meg a benzinkút, akkor is azon fogunk dolgozni, hogy biztonságban átjussanak a helyiek a part felé” – írta a polgármester.

A legkisebb településen is követjük a közpénz útját – önálló közösségi oldalt nyitunk a vidék híreinek! Mostantól az Országszerte Facebook-oldalon megtalálható lesz mindaz, ami a vidéki Magyarországon történik – az Átlátszó riportjain, tényfeltáró, oknyomozó anyagain, a független portálok tudósításain és a civilek bejegyzésein keresztül. Kövess és keress minket, ha úgy érzed, élet a körúton túl is van: a te életed!

Zsilák Szilvia

Címlapkép: Hebling Zsolt 2020 őszén a telek előtt. Fotó: Alsóörsért közösen / Facebook

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom