singular post

Szeged

Mészáros-közeli cég hozhatja a tram-train felsővezeték karbantartóját 240 millió forintért

Úgy tűnik, nincs olyan vasúti közbeszerzés, amely valahogy ne kötődne Mészáros Lőrinchez. A tram-train kétéltű felsővezeték javítóját egy cseh céggel közösen hozhatja egy, a felcsúti vállalkozó mellett gyakran felbukkanó társaság. A MÁV legutóbb 2017-ben vett sokkal komolyabban felszerelt pályafenntartó gépeket, akkor 355 millió forintos darabáron. Az akkori győztes most is indult, de nem nyert.

A sajtószabadságért nem elég tüntetni, fizetni is kell érte – kattints ide a támogatási lehetőségekért!

 

“A vasúti és közúti-vasúti felsővezetéki hálózatának üzemeltetésére, karbantartására alkalmas, a vasúti pályán sínvezető kerekekkel közlekedni tudó, a vasúti pályát közúton is megközelíteni képes, közúti-vasúti (kétéltű) felsővezeték szerelő és karbantartó, zárt felépítménnyel rendelkező, „tram-train” jármű.” Közbeszerzésében egy ilyen jáművet keresett a MÁV, az eljárást még 2019-ben írták ki, nemrég lett eredménye.

A felhívásra négyen jelentkeztek: a Fehérvill-Ám Villamosenergia-ipari Kft., a Tornádó International Kft., valamint az Unikomtech Kft. érvényesen, míg a Ganz Tram Járműipari Kft. érvénytelenül pályázott. A legjobb árat, nettó 238 millió forintosat a Fehérvill-ám Villamosenergia-ipari Kft. és a cseh SaZ s.r.o közösen adta. A Ganz Tram Kft.-t adminisztratív okok miatt zárták ki, ami azért is érdekes, mert a cég tulajdonosa az a Dózsa Gábor, aki a Szegedi Közlekedési Kft.-t vezette évekig, részt vett a szegedi villamosprojektben, vagyis jó eséllyel jól ismeri a közbeszerzéseket.

A győztes páros magyar tagja még Dózsánál is ismertebb: a székesfehérvári Fehérvill-Ám Villamosenergia-ipari Kft. visszatérő szereplője a vasúti közbeszerzéseknek. A 444.hu 2016-ban írta meg, hogy a cég vasúti felsővezetéki munkákat végzett Kapuvár és Mosonszolnok állomásokon, konzorciumban a Mészáros tulajdonolta R-KORD Kft.-vel, majd a 24.hu számolt be róla, hogy szintén Mészárossal végezték el a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-nek (GYESEV) Csornán emelt szintű felsővezetéki munkát, illetve Fertőszéplakon a leszerelt anyagokat deponálják. Az R-KORD sikereiről az Átlátszó is többször írt.

A Huawei és több Mészáros-érdekeltség is alvállalkozó lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal építésénél

Többek között a Huawei, valamint Mészáros Lőrinc, illetve gyerekei és veje érdekeltségei lettek az alvállalkozói a Soroksár és Kelebia közötti vasútvonal fejlesztést megkapó CRE Konzorcium-nak. A CRE egyik tagja egyébként – mint ismert – a családfő vállalkozása, az RM International Zrt. [caption id=

Az origo.hu 2017-ben, a MÁV akkori köbeszerzéséről azt írta, hogy az állami vasúti cég 3,2 milliárd forintot költött “új kétéltű gépszörnyekre”, amelyek “az egész világon ritkák”. Azt írták, a gépek megoldják “a sínek csiszolását, a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a gyomirtást, a felsővezetékek ellenőrzését, javítását, illetve télen a hóakadályok leküzdését.” És, hogy “a közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas járművek készítése speciális terület, Európában sem sok gyártó képes az ilyen jellegű járművek kivitelezésére, így különös figyelmet kellett fordítani a résztvevők közti megfelelő műszaki egyeztetésekre.”

A tendert akkor a Unikomtech Kft. nyerte, 355 milliós darabárral. Ők a mostani kiírásban 272,9 milliós ajánlatot adtak, nem nyertek.

 

Segesvári Csaba

Fotó: A tram-train látványterve. Forrás: mavcsoport.hu

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás