Bezárás
Kaposvár

Sajtópert bukott egy Fidesz-közeli portál, árverezik a szerkesztőség berendezését

Vidéken is divat lett, hogy a propagandamédia egyszerűen figyelmen kívül hagyja a jogerős bírósági ítéleteket. Most Kaposváron kell végrehajtást kérnie a felperesnek, a közpénzzel remekül ellátott tulajdonosok pedig a jelek szerint inkább hagyják veszni a kiadói eszcajgot.

Támogató buli


Átlátszó támogató buli – adj 1 százalékot a független sajtónak!

A Fidesz-média lejárató kampányainak áldozatai a gyakran több éves, sokszor kétséges kimenetelű bozótharcot mindenképpen megszenvedik: sértetlenül kijönni belőle szinte lehetetlen. Erről szólt az Átlátszó korábbi cikke, amelyben már pedzegettük azt is: hiába nyerik sorra a pereket a fakenews-károsultak, a kiadók sok esetben a vállukat vonogatják, így még végrehajtási eljárást is indítani kell, hogy megkapják a helyreigazító közleményt, sérelemdíjat:

Perek tucatjait indították lejáratott ellenzéki pártvezetők a fideszes propagandagépezet sajtótermékei ellen

Három politikus, (volt) pártelnökök, akikben szinte semmi közös nincsen. Különböző világokat képviselnek, eltérő eszközökkel, más-más stílusban. Abban mégis hasonlítanak, hogy messziről és szabad szemmel is ellenzékinek látszottak. Le is csapott rájuk a kormányzati álhíripar, full-kontaktban, övön alul ütötte őket, főleg a kampányidőszakban.

Most kiderült, nem csak az országos propagandára igaz ez.

Különös fordulatot vett egy hosszú ideje húzódó sajtóháború a somogyi megyeszékhelyen: az egyik helyi végrehajtó hivatalos közlése szerint májusban kalapács alá kerül a 74nullanulla című online újság szerkesztőségének berendezése.

A „nullanullát”, ahogy itt többnyire nevezik, ellenségük sem tudná a „kritikus hangvételű” jelzővel illetni: leginkább az országos netes sajtóban megjelent bulvárhíreket, pletykákat adja tovább, kiegészítve némi – jelöletlen – étterem-, kávézó-, szórakozóhely-reklámmal, de itt-ott azért talál alkalmat a helyi ellenzék gyalulására, vagy épp a városvezetés dicsőítésére.

Így volt ez abban az országos nyilvánosságot kapott 2015-ös esetben is, amely „sétálóutcai parkolás” címen kereshető vissza az online archívumokból, s melynek Takács Richárd ügyvéd a főszereplője, a Somogy Megyei Közgyűlés jobbikos képviselője.

Takács a csak gyalogos forgalom számára fenntartott Fő utcán lakik, s az épület más módon nem közelíthető meg, rendelkezik behajtási engedéllyel, ám ez nem teszi lehetővé az utcán való várakozást.

Ám Takácsék ingatlanába a szűk kapubejáró miatt nem lehet beállni, s ez időnként megoldhatatlan helyzetet eredményezett, melyet Takács Richárd szerint a „rá vadászó” közterület-felügyelők ki is használtak: több alkalommal megbüntették akár öt perces tilosban parkolásért. Az akciókról különös gyorsasággal értesült a Szita Károly személyes szócsöve, a Kaposvár Most. Ők, és a helyi Fidesz-sajtó más szereplői, pl. a végrehajtás által fenyegetett 74nullanulla szabályos sajtóhadjáratot építettek az ügy köré, mely oda-vissza megjárta az országos médiát.

Tegyük hozzá: a kaposvári önkormányzatnak lassan negyven éves adóssága lesz a Patyomkin-falura emlékeztető módon kiépített sétálóutcához tartozó hátsó szervizutak megvalósítása. Már szinte mindent megcsináltak a városban, ami betonból és viacolorból csak elképzelhető, ez valamiért mindig elmaradt.

Takácsék fellebbeztek a közterület-felügyelők határozatai ellen, s a rendőrhatóságnál, ill. a bíróságon sorra megnyerték az ezzel kapcsolatos jogvitákat. Ezzel együtt helyreigazítási eljárásokat is indítottak a helyi médiumokban megjelent cikkek miatt, melyek szerintük hazugok voltak, illetve a tényeket egyoldalúan vagy hamisan mutatták be.

Ezek többségét is jogerősen megnyerték, úgy tűnik, a táblabíróságokat még nem kezdte ki a NER vasfoga, s pártszimpátiára tekintet nélkül, tényekre alapozva döntöttek – miközben az alaphírt több országos, kormánykritikusként számon tartott orgánum, pl. a 444 is átvette.

A helyi médiumok viszont egyszerűen nem hajlandóak a jogerős bírósági végzéseket végrehajtani: sem a Kaposvár Most, sem a 74nullanulla nem tett eleget a határozatoknak, s a felperes, Takács Richárd hiába jelezte ezt a kaposvári bíróságnak, közel egy év alatt nem történt érdemi lépés a helyreigazítás közzétételének kikényszerítésére.

Ezért fordult jobb híján civil végrehajtóhoz: így – gondolta – életben tartható az ügy, s legalább a jogerős perköltséget ki lehet vasalni a vesztesekből. Február 12-én meg is jelent a végrehajtó a 74nullanulla Fő utcai, helyi szinten meglehetősen flancosnak számító helyiségeiben, és zár alá vette a berendezési tárgyakat: bútorokat, hűtőt, kávéfőzőt, azzal, ha határidőig nem fizetnek, mindez árverésre kerül.

Nem fizettek, ezért a május 15-én 9.45-re kitűzték az árverést a szerkesztőségben, Fő utca 2. harmadik emelet 4. sz.: bárki jöhet licitálni.

Az önmagában is figyelemre méltó körülmény, hogy a 74nullanulla nem hajlandó fizetni, pedig az impresszumában két cégnév is szerepel: kiadóként a Vatner Kft.-t jelölik, az üzemeltető pedig a „NYL Webfejlesztő Bt.”.

A kiadó, Vatner Kft. milliárdos forgalmú, főleg orvostechnikai eszközökkel foglalkozó kaposvári cég, mely azzal tett szert országos ismertségre, hogy ők szállítottak – hirdetmény nélküli közbeszerzésben – székeket a százmilliárd forintnál is több közpénzt felemésztő vizes vb-re. Vati Pétert, a Vatner Kft. egyik tulajdonosát Takács Richárd ellen elkövetett rágalmazás miatt ítélte el a Kaposvári Törvényszék, továbbá polgári perben kétszázezer forint sérelemdíjat is fizetnie kell – egyelőre nem jogerősen.

A hangzatos NYL Bt. monogram, Nyári László amatőr költőt takarja (ő a bt ügyvezetője), aki idén év elejéig a másik ítélet-szabotőr, a Kaposvár Most bloggere volt. Afféle helyi Paulo Coelho-imitátorként hetente tette közzé bölcselmeit, melyekben az élet nagy kérdései mellett gyakorta szorított helyet az ellenzék és az „elmúltnyolcév” ostorozásának is.

A NYL Bt. szintén részese volt a közelmúlt egy botrányos pénzlenyúlásának: Hadházy Ákos tette közzé nemrég, hogy ez volt az a kaposvári, (ekkor még) fémszerkezeteket gyártó cég, amely a természettudományi munkafüzetek megírására az egyik kamuajánlatot tette a kecskeméti gimnáziumnak.

Kérdés, hogy miért nem hajlandók kifizetni a nagyjából ötvenezer forintos összeget, a megnyert per utáni ügyvédi költséget. Még az is elképzelhető, hogy csupán erőfitogatás az ok, vagy annak tesztelése folyik, hogy meddig mehetnek el – az önkormányzati választások közeledtével – az esetleges, számukra hátrányosan végződő sajtóügyek szabotálásában.

Huszka Imre

Fotó: a jobboldali zöld épület az árverés helyszíne, a szerző felvétele

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom