Bezárás
kátyuhírek

Sokszorosát költi a koncessziós fenntartó az M5 autópályára, mint az állami az M43-asra

Pontosan 11,6 millió euró, azaz közel 3,7 milliárd forint – ennyit költött fenntartásra és javításra az M5 autópályát üzemeltető AKA Zrt. 2018-ban. Az M43-as javítására a Magyar Közút viszont csak 12,5 millió forintot. A különbség nem csak könyvelésben látszik.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Repedezett aszfalt, foltokban javított pályatest, a felüljárókon nagyot koppanó autó – ilyen az M43-as autópálya első jó néhány kilométere. Az akkor még csak Makóig tartó sztrádát 8 éve adták át, az első szakasz a 2011-es ÁSZ vizsgálat szerint mintegy 2 milliárd forintból épült meg kilométerenként.

Az autópályát 2013 novembere óta a Magyar Közút Zrt. üzemelteti, miután az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t beolvasztották a közutas cégbe. A Délmagyarország akkor megírta, “a minisztérium tervei szerint rövid távon megtakarítás érhető el, mert bizonyos beruházásokat el lehet hagyni. További milliárdokkal csökkenhetnek a kiadások azáltal, hogy az üzemmérnökségeket ésszerűsítik. A felszabaduló pénzeket az országos közutak javítására lehet elkölteni.” És azt is, hogy “összesen 60 kilométer autópályát üzemeltet majd a makói üzemmérnökség – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szervezetén belül”.

A 2013-as átszervezés az M5-ös autópálya kezelőjét nem érintette. A koncesszióban épített sztrádáért az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. felel – ennek tulajdonosa az osztrák Strabag tulajdonában lévő M5 Holding GmbH – ezért ők a Magyar Állam Nemzeti Fejlesztési Minisztériumától havonta úgynevezett rendelkezésre állási díjat kapnak. Ez a 2018-as beszámolójuk szerint 104,1 millió euró volt, vagyis mintegy 33,4 milliárd forintot kapott a társaság a közel 157 kilométernyi autópálya fenntartásáért és javításáért 2018-ban. Ebből a pénzügyi beszámoló szerint “Fenntartási költségek, javítások”-ra 11,6 millió euró, közel 3,7 milliárd forint költöttek.

A Magyar Közút Zrt. is közzétette beszámolóját. Eszerint az állami cég 17 milliárd forintot költött gyorsforgalmi utakra, ebben benne van többek között az M1-es, M7-esre, M3-asra szánt pénz is. Az, hogy mennyi jutott az M43-as nem derül ki. Az viszont igen, hogy csak útfelújításra mennyit fordíthatott az állami cég.

Az Átlátszó megkeresésére azt írták, “tavaly és az idei évben a legrégebben épült első három kilométeren végeztünk nagyfelületű, kopóréteg javítási munkákat, mintegy nettó 12,5 millió forint értékben.” Ezen kívül jótállásban is javították a pályát, de az a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. asztala, mivel jótállás, valószínűleg pénzbe sem került.

Azt, hogy szükséges az M43-asra költeni, a közút sem tagadja, azt írták, “a következő években a gyorsforgalmi utakon ütemezett karbantartási, felújítási munkáink keretében a 0+800-3+000 kilométerszelvények közötti szakasz és a hozzá tartozó le- és felhajtó ágakon tervezünk további beavatkozásokat.” Mindezt jövő időben, miközben az autópálya 9 éve üzemel.

Az M5-ösön most is dolgoznak, az M43-ason látható javításokkal ellentétben nem foltokban aszfaltoznak. Talán épp ez bosszanthatja az autósokat, ugyanis a jelentős tranzitforgalmat bonyolító autópályán sávelhúzással, komplett sávokat újítanak fel. Az AKA honlapja szerint Kecskemét térségében a 80-as és 87-es kilométerszelvények között, Balástya térségében a 145-ös és 150-es kilométerszelvények között végeztek eddig idén felújítást. És ez volt a korábbi években is. Ez az AKA az Átlátszó kérdésire írt válaszából derül ki. A koncessziós társaság az utóbbi hét évben közel 500 sávkilométeren végzett nagyfelújítási munkálatokat.

Nem kétséges, hogy a koncessziós autópálya üzemeltető nagyobb anyagi függetlenséggel bír, de az is látszik, hogy ha nem költ az üzemeltető az autópályára, akkor gyorsabban romlik állapota. Márpedig  forgalom nem csökken. Az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás adatai szerint az M43-ason a román határ közelében 2012-ben 13700 járműegységet, 2017-ben 18 ezeret mértek. Az M5-ösön Kistelek közelében 2012-ben 24500 járműegység 2017-re 37900-ra nőtt.

Segesvári Csaba

Fotó: munkák az M5-ösön, a szerző felvétele

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom