Országszerte

A vidéki Magyarország blogja - mert Budapesten kívül is van élet, kormányfüggetlen vidéki sajtóorgánum viszont egyre kevesebb.

Békéscsaba

Szíjj László cége építi a békéscsabai járdákat, a 2,3 milliárdból 377 milliót már elvittek

Még 2017-ben szerződött négy céggel 10 milliárdos közút- és járdafelújítási programra Békéscsaba önkormányzata, így a tavaly kormányhatározatban odaítélt 2,3 milliárd forintért is ezek a cégek indulhattak. Az első – három részből álló – kiírás nyertese a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Hódút lett: összesen nettó 377 millióért dolgozhatnak.

„A magyar kormány által biztosított 2,3 milliárd forint vissza nem térítendő forrásból, járdahálózat-fejlesztési program indult el Békéscsabán. Az első ütem 35 utcát érint” ezzel a felvezetővel számol be a békéscsabai járdaépítésről a koroshircentrum.hu. A portál a Fidesz-KDNP által támogatott polgármestert, Szarvas Pétert idézi, miszerint „Békéscsaba történelmében a legnagyobb járdafejlesztési projekt vette kezdetét. Békéscsabán a magyar kormány eddig még soha nem támogatott ilyen mértékű járdafejlesztést”. Arról is írtak, hogy „összesen 150-160 utcát, járdaszakaszt érint a fejlesztés és körülbelül 70 000 négyzetméternyi területről van szó”.

A Magyar Építők is írt erről, de még tavaly novemberben, amikor kormányhatározatban kapott pénzt a város. Ők 80 kilométernyi járdával számoltak. A két cikk közös pontja, hogy a kivitelezőről nincs hír.

Pedig lehetne. A város a közbeszerzést a júniusi közgyűlésen tárgyalta. A feltöltött jegyzőkönyv szerint a közbeszerzésen csak azok indulhattak, akikkel 2017-ben egy keretszerződésben már megállapodott a város. Az immár 4 éves dokumentum szerint 10 milliárdos keretszerződést kötöttek a Hódút Kft.-vel, a PENTA Kft.-vel, a SADE-Magyarország Kft.-vel és a SWIETELSKY Magyarország Kft.-vel. Ketten a négyesből NER-közeliek. A Penta Kft.-ről töbször is írtunk: 2014-2015-ben – részben konzorciumban – több mint 50 milliárd forint értékű közbeszerzést nyert el, de tavaly is kapott egy hatmilliárd forintos megbízást Dunakeszi önkormányzatától.

A Hódút Kft. pedig a Duna Aszfalt Zrt.-n keresztül a Szijjártó Pétert jachtoztató Szíjj Lászlóé.

Szíjj László a Lady MRD és az Artemy jachtokat birtokló máltai offshore cég valódi tulajdonosa | atlatszo.hu

Szíjj László a Lady MRD és az Artemy jachtokat birtokló máltai offshore cég valódi tulajdonosa

A négy pályázó közül a Hódút Kft. adta a legkedvezőbb ajánlatot (nettó 71 261 494 + nettó 83 036 528 + nettó 223 251 426 Ft), de nem tudni, pontosan mekkora felújítandó mennyiségre. Ezt az önkormányzattól is hiába kértük. A teljes 2,3 milliárdos keret a 70 ezer négyzetméternyi felújítással számolva 32 800 forintos négyzetméter árat jelent.

Nem ez az első projektje Szíjj Lászlónak Békéscsabán. Legutóbb arról írtunk, hogy sikeresen pályáztak kerékpárút építésre, és így nettó 1,48 milliárd forintos keretszerződést kötött Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata a kormányközeli Hódút Kft.-vel. A cég akkor úgy vitte el a legtöbb pénzt, hogy a tervezettnél 15-50 százalékkal magasabb ajánlatot adott.

Van, ahol beszédesebbek

A Közbeszerzési Értesítő szerint szintén járdafelújításra írt ki idén tendert a Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. A több részből álló beszerzésben a Szedreskerti lnd., Ligetsor 7-9., járda felújítására 190 m² mennyiségben 31 476 forintos négyzetméter árral szerződtek, míg Viziváros, Sarló u., járdafelújításra 325 m²-re 24 915 forintos négyzetméter árral.

A Városgazda XVIII. kerület NZrt. „hozzávetőlegesen 8009 fm (11212,6 m²) járdafelújításra” 20 ezer forint/négyzetméteres árral szerződött. A kerület közbeszerzéséből kiderül, ezért a munkáért elvárják a régi járda teljes felületén aszfaltburkolat bontását, a régi járda szegélyeinek bontását, a járdafelújításhoz kapcsolódó gépi földmunkát, a kikerülő sitt-, aszfalt- és betontörmelék szállító eszközre rakodását. Az aszfaltburkolat bontását átlag 5 centiméter vastagságban, a földtükör kiemelését 25 centiméter vastagságban, kerti szegély építését 100x5x20 cm-es kerti szegélykőből, beton burkolatalap építését 10 centiméter vastagságban és az újraaszfaltozást 5 centiméter vastagon, AC-04 aszfaltból.

A békéscsabai városvezetés a Hódút Kft.-vel kötött járdafelújítási szerződéseiből ezek a részletek nem derülnek ki. Az viszont igen, hogy a munkára a kivitelezőnek 400 napja van, és az is szerepel benne, hogy „a kivitelezési munkákat a jelen szerződés rendelkezései, valamint a jelen szerződés elválaszthatatlan részét képező mellékletben meghatározottak szerint kell elvégezni”. Utóbbit hiába kértük az önkormányzattól.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Szíjj László száll le egy magángépről Lubumbashiban 2019 novemberében. Világos öltönyben René Hutton-Mills fogadja (forrás: Facebook/Nickson Chilangwa)

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás