Bezárás
Szombathely

Szombathely gyűlöli az elektromos autókat, az állami töltőoszlopot sem üzemelték be

Olvasónk keresett meg minket azzal, hogy szinte lehetetlen elektromos autót tölteni Szombathelyen. Pedig a város 2017 nyarán kapott egy állami támogatásból létesült elektromos töltőpontot.


Átlátszó támogatói buli

Érdekel

Társadalmi célú hirdetés

Még mielőtt a szombathelyi helyzettel foglalkoznánk, gyorsan teszünk egy kitekintést Nyugat-Magyarország másik két megyeszékhelyén is. Zalaegerszeg például a megyei jogú városok között élen jár a töltők telepítésében.

Idén márciusban döntött arról az egerszegi közgyűlés, hogy a meglévő kettő mellé további hatot telepítenek a városba. Sopron sem szégyenkezhet, ott mára érték el ugyanezt a töltő számot, már itt is nyolc töltőt állítottak csatasorba. Vasban Sárvárig kell menni, ha egy töltőkkel jól ellátott településen szeretnénk feltölteni a villanyautót. A fürdőjével komoly turisztikai célponttá nőtt városban három töltő van. Az egyiket az állami E-mobi Elektromobiltöltés Nonprofit Kft. működteti, egyet-egyet pedig két helyi hotel magántulajdonban üzemeltet.

Az elektromos autóipar a kormánynak is fontos fejlesztési terület. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy október 29-én jelentették be, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium újra állami támogatással segíti az elektromos autók vásárlását. A támogatás mértéke a bruttó eladási ár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint. A támogatható gépjárművek vételára a korábbi bruttó 15 millió forintról 20 millió forintra nőtt.

Arról nem is beszélve, hogy a magyar nagyvárosi szmog miatt lassan rendszeresen adnak ki riasztást. Legutóbb november elején adott ki közleményt a tisztiorvos, miszerint több nagyvárosban is egészségtelen a levegő minősége. Ez is azt mutatja, hogy egyre égetőbb lenne az elektromos töltőhálózatok fejlesztése a magyar nagyvárosokban.

Szombathelyen azonban valamiért nem így vélekedik a városvezetés. Kezdjük máris a parkolással. A legtöbb magyar nagyváros azzal teszi csábítóvá az elektromos autózást, hogy ingyenes parkolást kínál a zöld rendszámos autóknak.  Szombathelyen ezzel szemben a helyi rendelet szerint a parkolás ugyanis az autó töltésének idejére ingyenes a zöld rendszámos kocsiknak, ám olyan töltő nem működik amelynek használata közben az autó közterületen parkolhatna.

Ellenzéki képviselők rendre előhozzák a témát. A szeptemberi közgyűlésen Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely-MSZP-DK-Együtt) kérte, hogy a közgyűlés tárgyalja a témát, októberben Balassa Péter (Jobbik) javasolta, hogy vegyék napirendre az elektromos autók parkolásának és töltésének ügyét. A Fideszes városvezetés mindkétszer leszavazta a napirendi pont javaslatokat.

Szombathely 2017 nyarán kapott az államtól egy elektromos autó töltő oszlopot. Ezt az önkormányzat azóta sem üzemeltette be. Kerestük az E.On-t, hogy ennek technikai akadálya van-e, a cégtől a következő választ kaptuk:

“Sajnos a pontos részleteket nem ismerjük. Azt tudjuk elmondani, hogy a berendezés üzemeltetéséhez szükséges villamos hálózati kiépítettség adott, fejlesztés E.ON részről nem szükséges.”

Arra tehát egyelőre nincs magyarázat, hogy a szombathelyi városvezetés miért nem üzemeli be az elektromos autó töltő kutat. Annyi biztos, hogy a kérdésre még maga a szombathelyi polgármester, Puskás Tivadar sem tud választ adni, a közgyűlések alkalmával hiába kérdezik erről az ellenzéki képviselők.

Szombathelyen jelenleg egyetlen magánkút van, ezt pedig a Körmendi úton találják meg az autósok. Beszéltünk a kutat üzemeltető Nagypál Tiborral. Ő azt mondta, hogy a kútjuk nagyjából 7,6-22 kilowattot tud produkálni.

Ez azt jelenti, hogy azok az autók, amik maguk végzik el az egyenáram átalakítását, egy óra alatt fel tudnak itt tölteni. A cégvezető azt mondta, hogy egy töltő telepítése nem nagy kunszt. Ez gyakorlatilag annyi, mint egy konnektort építeni a falba. Ami a komolyabb kihívás az az, hogy e mögé infrastruktúrát rakjon az üzemeltető, vagyis olyan szoftvert, appot, ebankrendszert alakítson ki, amivel fizetőssé lehet tenni a szolgáltatást.

Valószínű ez hiányzik az önkormányzatnál, ezért nem helyezik üzembe a töltőt – tesszük ezt már mi hozzá.

Szombathelyen két nemrégiben átadott beruházásnál is gondoltak az elektromos autósokra. November 8-án ünnepelte első születésnapját a Haladás Sportkomplexum. A 15,6 milliárdból felépített stadion parkolójában is van egy elektromos autó töltő, azonban ez sem üzemel. Kerestük a stadion ügyvezetőjét, hogy mikor helyezhetik azt üzembe, ám választ nem kaptunk.

Időközben más forrásból kiderült, hogy a Körmendi úton kutat üzemeltető cég vette át ezt kutat is. A Haladás Sportkomplexum töltőjét azonban vandálok megrongálták, így azt majd csak a helyreállítás után tudják üzembe helyezni.

Tavaly év végén adták át a 900 millió forintból felújított Berzsenyi teret Szombathelyen. A tér kialakításánál is gondoltak az elektromos autósokra, igaz a gondolaton túl nagyobb lépés nem történt. Most egy földből kiálló kábel, és egy villanyautó, parkolóra felfestett piktogramja jelzi, hogy itt egyszer, majd esetleg valami történni fog.

Farkas Bazsi – ugytudjuk.hu

Fotó: a szerző felvétele

Frissítés (2018. november 27.) Megérkezett a szombathelyi önkormányzat válasza: „Megkeresésére tájékoztatom, hogy minisztériumi támogatással került sor egy 50 kW-os elektromos autó töltő telepítésére a Rákóczi Ferenc utcai parkolóban. Jelenleg folyamatban van a Jedlik Ányos Program keretében kiírt pályázatból 5 darab 22 kW-os töltő beszerzése és telepítése. Az önkormányzati töltők üzemeltetését célszerű egységes rendszerben, egy üzemeltetővel megvalósítani, ennek megfelelően a Rákóczi Ferenc utcai elektromos autó töltő és az 5 új töltő üzemeltetését egyben fogjuk beszerezni.”

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom