Bezárás
médiahelyzet

Új portállal bővíti médiaportfólióját Ungár Péter, most Kaposváron állt be egy lap mögé

A kezdetben csak mémoldalként működő, majd később hírportálként futó, de be nem jegyzett, és vélhetően kamu impresszummal bíró kpsvr.hu-ra a médiumok között az egyik legmagasabb Facebook-hirdetési összeget fordították a választások előtt. A háttérben felsejlik egy helyi LMP-s képviselő alakja is. A portálok mögött álló cégeknek eddig sem ment túl jól, Ungár Péter szerint viszont semmi meglepő nincs abban, hogy a vidéki, különösen a kormánykritikus médiumok tartósan veszteségesek.

Támogatási kampány

A Fidesz-közeli sajtóban leginkább „budai milliárdoscsemetének” becézett Ungár vidéki médiaterveiről 2018-ban, a választások után jelent meg számos cikk: minden megyeszékhelyre kormányfüggetlen médiumot szeretett volna. A várt áttörés akkor elmaradt, csupán három hozzá köthető helyi online lap indult el. Most viszont újabb elemmel bővül a portfólió.

Nemrég minden felhajtás nélkül, mondhatni titokban jelent meg kiadóként az egzotikus nevű, szombathelyi Kő A Mezőn Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság egy kaposvári, magát hírportálnak nevező weboldal, a nagyjából másfél éve színre lépett kpsvr.hu impresszumában.

Eddig veszteségesek

Az Ungár-féle „médiabirodalom” így e pillanatban négy egységből áll: korábban az édesanyjával, Schmidt Máriával közös családi cég adta ki a hardcore kormánypárti Figyelőt is, ezt 2018-ban a fideszes médiaholding Közép Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) ajándékozták.

Új kormányfüggetlen hírportál indult Szombathelyen, Ungár Péter is tulajdonos

Egy maréknyi újságíró Ungár Péter LMP-s politikussal karöltve alapította meg az ugytudjuk.hu-t. Kedden indultak. Egy csapat lelkes és elhivatott szombathelyi újságíró úgy döntött, hogy lapot alapít azzal a szándékkal, hogy gazdagítsa a kormányfüggetlen média szerény táborát – írja bemutatkozó szövegében az ugytudjuk.hu.

A kpsvr, az ugytudjuk és a szentgotthárdi 9970.hu kiadója a szombathelyi Kő a Mezőn Nkft. Az Azonnali és az egriugyek.hu impresszumában pedig az egri székhelyű Azonnali Média Kft. szerepel.

Ungár mindkét cégben résztulajdonos, de a Nyugat.hu-nak adott interjújában egyértelműen sajátjaként beszél „médiaportfóliójáról”.

Ránézésre egyik cég sincs túl jó bőrben: a 14 fős Azonnali Média Korlátolt Felelősségű Társaság 2018-ban 39 millió forint veszteséget produkált 14 millió forintos bevétel mellett. Ezt fejelték meg 2019-ben még 67 millióval, így már százmilliós tőkehiányt felhalmozva.

A 6 fős, 2018-ban alapított Kő a Mezőn Nonprofit Kft. viszont a 2018-as 332 ezer forintnyi árbevétele után 2019-re már nem is bíbelődött beszámoló leadásával. Farkas Balázs, a Kő a Mezőn ügyvezetője ezzel kapcsolatban kérdésünkre elmondta, adminisztrációs hiba történhetett, ők leadták a bevallást, s emailünk után jelezték a probémát a NAV-nál. A Kft. ellen folyó végrehajtási eljárást pedig azzal magyarázta, hogy egy le nem zárult peres ügy miatt indította a felperes. “A végső szót ebben a Kúria fogja kimondani” – hangsúlyozta.

Átveszik, ami már működik

Az Ungár-birodalom vidéki zászlóshajójának, az ugytudjuk.hu-nak az indulása sem volt szeplőtelen: a Nyugat.hu vezetői, Roznár Gyöngyi főszerkesztő és Nagy Ákos Balázs gazdasági vezető a Magyar Narancsnak tavaly azt nyilatkozták, hogy Ungár 2018-ban egyszerűen „meg akarta venni” őket, a Nyugat-Dunántúl piacvezető független közéleti portálját, s mikor elutasításra talált, fogalmazott Roznár Gyöngyi, „úgy gondolta … hogy tönkretesz minket”, s elcsábította az újságíróik egy részét.

Hasonló próbálkozásai – ha ilyen keserű utóízt talán nem is hagytak– máshol is voltak: a hvg.hu írta meg, hogy Ungár a Szabad Pécs c. független portált is fel akarta vásárolni, végül ez az üzlet sem jött össze.

A stratégia tehát rendszerint az, hogy létező, esetleg kezdetben fél- vagy egészen amatőr módon működő vidéki lapokat (itt a finanszírozás-fenntartás mikéntjére gondolunk és a legkevésbé sem a színvonalra) vásárol fel, vagy, mint például az egriugyek.hu esetében, a fennálló LMP-közeliséget kihasználva veszi át a lapot. (Csarnó Ákos, az egri lap szerkesztője korábban az LMP önkormányzati képviselője volt.)

LMP-s képviselő a háttérben

A kpsvr esetében vélhetően mindkét mozzanat jelen van: az oldal első bejegyzése 2019. áprilisi, a hozzá kapcsolódó Facebook-oldal viszont 2015-ös alapítású. Utóbbi jellemzően vicceskedő, Jobbik-közeli „mémoldal” volt, időnként például a cigányok rovására megeresztett poénokkal gyűjtött körülbelül háromezer követőt.

A Facebook-oldalt a kaposvári Bradánovics Bendegúz hozta létre, aki diákként 2016-ban azzal kapott országos nyilvánosságot, hogy az elnökség a Somogy megyei diákparlamentben személyeskedésre hivatkozva félbeszakította küldötti felszólalását.

2018-tól már csak a kpsvr.hu híreit osztotta meg a Facebook-oldal, amit 2019-ben átvett egy formális inkognitóját erősen őrző személy, Felder Frigyes, az LMP kaposvári önkormányzati képviselője. Bár ezt hivatalosan nem jelentették be, Kaposváron minden, a közélet dolgaival kicsit is foglalkozó polgár tudta, hogy ő áll a háttérben.

Ez most, utólag be is igazolódott: Farkas Balázs, a Kő a Mezőn Kft. ügyvezetője ugyanis ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt írta, “egy magánszemélytől vettük át a domain és a tárhely feletti rendelkezést. Kiadói jog nem volt.” Majd amikor azt firtattuk, hogy szerepelt-e személy szerint az átadás-átvételkor bármilyen szerepben Felder Frigyes kaposvári LMP-s önkormányzati képviselő, Farkas azt válaszolta:

“Felder Frigyes kaposvári önkormányzati képviselő nem szerepelt. Felder Frigyes magánszemély igen.”

Felder Frigyesre önkormányzati képviselőként vonatkozott/vonatkozik az önkormányzati törvény, amelynek 36. § (1) i. pontja szerint önkormányzati képviselő nem lehet médiatartalom-szolgáltató természetes személy, vagy olyan társaság felelős vezetője, közreműködője, amely ilyen tevékenységet folytat, azaz nyomtatott újságot ad ki, televíziót vagy hírportált üzemeltet.

Ez viszont arra is magyarázatot adhat, hogy miért nem regisztráltatta magát a kpsvr.hu korábban a médiahatóság rendszerében: így kijátszható volt az összeférhetetlenségre vonatkozó szabály. A regisztrációra azóta (a múlt hónapban, másfél év működés után) sor került, s azóta ismét Bradánovics Bendegúz a felelős szerkesztő.

Rekordmagas összegért reklámozták

A kpsvr.hu, habár magát „független, igényes, minimalista, nem profitorientált, Kaposvár történéseivel foglalkozó hírportálként” határozza meg, sokáig nem regisztráltatta magát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál, s, bár szerepeltetett impresszumot az oldalon, annak adatai részben hamisak, részben értelmezhetetlenek voltak.

Felelős kiadóként „Paizs Lajos” szerepelt az impresszumban, ám hozzá semmilyen elérhetőség nem volt megadva, s, miután sem a közösségi oldalon, sem a Google találati oldalán nem volt a névhez és a kpsvr-hez kapcsolható entitás, feltételezhető, hogy fiktív személyről volt szó.

A felelős szerkesztő kezdetben Bogdán Erik volt. Ő írta meg az Átlátszó Mérték blogján kalandjait, melyeket a Kaposvár Most nevű helyi, erősen Szita Károly-közeli hírportál munkatársaként élt át, s ahonnan a munkájába történő, politikai indíttatású beavatkozások miatt távozott.

A kpsvr küldetése 2019 tavaszától őszéig látszólag az önkormányzati választásokra szerveződő ellenzéki összefogás támogatása volt, de annyi bizonyos, hogy a be nem jegyzett és vélhetően kamu impresszummal futó kpsvr.hu-ra a médiumok között az egyik legmagasabb Facebook-hirdetési összeget fordították: országosan 834.014 forintot.

Így verte meg az ellenzék a kormányoldalt az októberi választások Facebook-kampányában

Az őszi önkormányzati választásokat megelőző Facebook-kampányban az ellenzék nagy tételben többet költött mint a kormányoldal – számoltuk ki a közösségi oldal által közzétett hirdetési költésekből.

A K-monitor táblázatából az is kiderül, hogy a hirdetéseket a Kaposváriakért Egyesület finanszírozta, ám azt, hogy miféle forrásból, nem tudni: ők sem adtak le ugyanis beszámolót tavalyról.

A kpsvr.hu- hoz kötődik egyébként egy állítólagos kórházi szexuális zaklatásról szóló cikk is, amely szerint egy nőt „egy fiatal férfi masszőr” zaklatott a Kaposi Mór Oktató Kórházban. A megrázó történetnek csak az általa előadott verzióját ismerhettük meg, a szerző nem kérdezte meg súlyosan megvádolt másik felet, pedig az ügyben a rendőrség beszüntette a nyomozást, s a nő által beadott pótmagánvádat is elutasította a bíróság.

A cikk ma már nem elérhető kpsvr-ről, de a webarchívumban megtalálható, s az írást átvevő Népszava.hu-n is megtalálható. A masszőrt a cikkre hivatkozva elküldték a kórházból, s a látássérült férfi, akinek más megélhetési forrása nincs, egzisztenciálisan ellehetetlenült. Ügyvédhez fordult, de leveleikre sem a nemlétező (?) kiadó, sem a szerző nem válaszolt, így ma ő az ügy hivatalosan is alaptalanul megvádolt sértettje.

Bővítenék a szerkesztőséget

Most viszont új kiadó, s vele új helyzet van: kérdésünkre, hogy a kpsvr új tulajdonosa, a Kő a Mezőn Kft. vállalja-e a hasonló esetek miatt a felelősséget, amit kiadóként átvett, Farkas Balázs ügyvezető kitérően válaszolt: szerinte a harminc napos sajtó-helyreigazítási határidőn belül nem voltak ilyenek, bár kérdésünkben kifejezetten utaltunk rá, hogy személyiségi jogsértésről lehet szó, s az öt évig nem évül el.

“A kpsvr.hu cégünkhöz való csatlakozása előtt minden releváns ügyről tájékoztatott. Az ön által említett ügyek nem voltak közöttük. Engedje meg, hogy kollégáim szavahihetőségét ne vonjam kétségbe” – írta Farkas.

Érdeklődtünk arról is, nem tartották-e aggályosnak, hogy a weboldal, bár 2018 óta jelennek meg rajta tartalmak, nem rendelkezett hivatalos NMHH regisztrációval, ellenőrizetlenül, “kalózkiadványként” működött.

Farkas Balázs azt írta, nem tartották annak. “Portfóliónk gerincét alkotó Ugytudjuk.hu-nak Szombathelyen, Győrben és Budapesten is van helyi tudósítója.

Szerettük volna bővíteni a már meglévő palettát. Több nagyvárosban is kerestünk, keresünk újságírókat.

A kpsvr.hu csapatnál egy hosszas egyeztetés után jutottuk arra, hogy a már meglévő archívumot nem szeretnék veszni hagyni, de szívesen tartoznának a Kő a Mezőn kiadói tevékenysége alá. Mivel a két oldal egy kiadóhoz tartozik, így az információ áramlásnak, a cikkek másodközlésének akadálymentes útja van. Kiadónk minden szükséges lépést megtett azért, hogy a kiadásunk alá került kpvsr.hu a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően működjön” – válaszolta Farkas.

Azzal kapcsolatban pedig, hogy miért nem tartották fontosnak, hogy a tulajdonosváltozás tényével a nyilvánosság elé lépjenek, az ügyvezető azt nyilatkozta, a kezdeti időszak döccenői után épp a napokban tevezik promózni az új oldalt. Azt is elárulta, hogy szeretnék a kpsvr.hu szerkesztőségének létszámát növelni, a céget pedig pályázatokból és reklámbevételekből tervezik a továbbiakban is finanszírozni.

Üzleti titkokról nem beszél

A (rész)tulajdonos Ungár Pétert telefonon kérdeztük médiabirodalmának aktuális pénzügyeiről. A képviselő szerint nincs semmi meglepő abban, hogy a vidéki, különösen a kormánykritikus médiumok tartósan veszteségesek, ám arra, hogy ezt milyen forrásokból kívánja fedezni, először üzleti titokra hivatkozva nem kívánt válaszolni, ám később, a beszélgetés során célzott rá, hogy a magánvagyonából.

Kaposváron, a kpsvr.hu-nál egyelőre nem kívánnak jelentősebb bővítést, de – mint fogalmazott – hosszabb távon bármi lehetséges. Felder Frigyes szerepét illetően nem ismeri a részleteket, az az új kiadó, a Kő a Mezőn Kft. ügyvezetőjének hatáskörébe tartozik, de szerinte az átadás a hatályos törvényeknek megfelelően zajlott.

Huszka Imre

Nyitókép: Ungár Péter az ugytudjuk.hu nyomatott verzióját ajánlja a követőinek a Facebookon. Forrás: Ungár Péter közéleti oldalaA cégadatok az Opten Kft. szolgáltatta. 

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom