Országszerte

A vidéki Magyarország blogja - mert Budapesten kívül is van élet, kormányfüggetlen vidéki sajtóorgánum viszont egyre kevesebb.

Miskolc adhatott

Újra menetel a Közgép: a cég több milliárd forint értékű közbeszerzést húzott be a „kukakirály” oldalán

Úgy tűnik, rehabilitálják a kegyvesztett egykori Simicska-céget: a most már Szíjj László érdekeltségébe tartozó Közgép tavaly négy közbeszerzést nyert és már idén is behúzott egyet. A nettó 4,1 milliárdos munkát a borsodi „kukakirály”, Hercsik István cégével, a Mento Kft.-vel közösen végzi majd Miskolcon, ahol többek között egy új szelektív hulladékválogató létesítményt alakítanak ki.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!

 

A Hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztése Borsod-Abaúj-Zemplén megye teljes területén, különös tekintettel az elkülönített hulladékgyűjtési, szállítási és előkezelő rendszerre” elnevezésű, uniós forrásból biztosított projekt kivitelezésére írtak ki közbeszerzést tavaly nyáron. Az eljárás hivatalos eredményét most tették közzé.

Az uniós közbeszerzési értesítőben szereplő adatok szerint öt ajánlat érkezett, a befutó pedig a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. és a MENTO Környezetkultúra Kft. alkotta duó lett. A páros a SWIETELSKY Kft.-t, a STRABAG Építőipari Zrt.-t., a Homokhátsági Környezettechnika Kft.-t, valamint a HE-DO Építő Zrt.-t utasította maga mögé.

A Közgép és a Mento feladata lesz egy szelektív hulladékválogató mű és infrastruktúrájának kialakítása, illetve a meglévő hulladékátrakó állomás felújítása Miskolcon.

A két cég az eredetileg becsült 3,3 milliárddal szemben nettó 4,1 milliárdos árajánlatot adott,

mégis ez bizonyult a legkedvezőbbnek.

Visszakötötték a vérkeringésbe

A szebb napokat látott Közgép egykor szinte mindent vitt: 2014-ben még döbbenetes, 129 milliárdos forgalmat bonyolított. Aztán jött a cégtulajdonos és Orbán Viktor miniszterelnök szakítása, és a cég mélyrepülésbe kezdett.

Így lett vége a Közgép aranykorának az építőipari közbeszerzések piacán

Bár a 2015-ös év a többi nagy vállalkozásnak sem volt kimondottan sikeres, a korábban veszteni nem tudó Közgép szinte eltűnt a közbeszerzések nyertesei közül. Most induló cikksorozatunkban az építőipari közbeszerzések piacát vizsgáljuk, elsőként azt, hogyan változott hat nagy szereplő pozíciója.

 

Mint az köztudott, 2015. február 6-án volt a híres G-nap, amikor a miniszterelnökkel addig jó viszonyt ápoló Simicska Lajos kikelt Orbán Viktor és a Fidesz ellen. Simicska Lajos, a kormánypárti média addigi ura hirtelen ellenzéki sorba került, egy pályázati szabálytalanság miatt pedig a Közgépet három évre kizárták az összes közbeszerzésből.

Az akkoriban szinte minden állami tendert megnyerő vállalkozás ettől fogva semmilyen közpénzes megbízást nem kapott, és mindez jól látható nyomot hagyott a cég bevételein. 2018-ban 1 milliárdos forgalom mellett mindössze 30 millió forint adózott eredményt ért el, noha ez 2019-re 72 millió forintra nőtt.

 

 

 

A kegyvesztett vállalkozás előbb Nyerges Zsolthoz, majd Szíjj Lászlóhoz került. Ahhoz a Szíjj Lászlóhoz, aki építőipari cégeivel – főként a Duna Aszfalttal – rengeteg állami és önkormányzati megbízást nyer el; akinek Mészáros Lőrinccel is több közös cége van; aki a Forbes legutóbbi gazdaglistája szerint a 9. leggazdagabb magyar és akinek a jachtján töltötte tavalyi nyaralását Szijjártó Péter külügyminiszter.

 

Tiszakécskétől Bulgárián át Dubajig: így lett Szíjj László a NER egyik legfontosabb üzletembere

Néhány év alatt Magyarország egyik leggazdagabb embere lett a tiszakécskei vállalkozó, akinek építőipari cége robbanásszerű növekedést produkált az állami és önkormányzati megrendeléseknek köszönhetően. Mára Szíjj László a NER üzleti köreinek egyik legfontosabb szereplőjévé vált, az érdekeltségébe tartozik az MKB Bank harmada és a Közgép is, Mészáros Lőrinccel pedig egy bulgáriai építőcéget alapított.

Vélhetően az új tulajdonos személye miatt a Közgépet részben rehabilitálták: tavaly négy közbeszerzést is nyert. Az M44 gyorsforgalmi út Szentkirály Lakitelek 1. és 2. részének kivitelezését 43,6 milliárd forintért, továbbá vasúti pálya és kocsiszín létrehozását Tiszakécskén (Szíjj László szülővárosában) 231,9 millió forintért, valamint egy mozdony és két darab kocsi felújítását 45 millió forintért. A tavalyi év beszámolója tehát várhatóan egy újra megerősödő vállalkozás képét fogja mutatni.

Párban a kukakirállyal

Szintén jól prosperál a Közgép együttműködő partnere, a miskolci székhelyű Mento Kft. Az 1996-ban alapított cég éves nettó árbevétele 2,2 és 11,8 milliárd forint között mozgott az elmúlt években, míg az adózott eredménye többször meghaladta az 1 milliárd forintot. A kft. többségi tulajdonosa Hercsik István.

Bár a „kukakirályként is emlegetett vállalkozó cége véletlenül éppen a Mento Kft.  korábban gigabírságot kapott kartellezésért, változatlanul sikeres a hulladék-ügyi közbeszerzéseken Borsod megyétől Budapestig.

Az ügy háttere: 2014-ben és 2015-ben néhány hulladékos cég (főleg uniós támogatású) közbeszerzéseket fixált le, ezért a GVH helyszíni razzia után megszerzett bizonyítékaira alapozva megbüntette őket.

A Mento 307 millió forintos bírságot kapott. 

Ennek ellenére a kft. számos közbeszerzést nyert azóta is, és Hercsik továbbra is Észak-Magyarország egyik legbefolyásosabb üzletembere.

Katus Eszter

Nyitókép: A Közgép egyik munkája, az Abaúj-Zempleni Szilárdhulladék Gazdálkodási Rendszer (Forrás: www.kozgep.hu). A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. 

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Megosztás