Bezárás
zalaegerszeg

Zalában is titok, hogy hány sajtópert indítottak a helyi propagandamédia ellen

Megtagadta a törvényszék az adatigénylésünket, mert “a perek irataiba csakis a peres felek, azok képviselői, a szakértők és az ügyész tekinthet bele”. Ez azért is érdekes, mivel a bírósági perek általában nyilvánosak, sőt azok eredményeit maga a törvényszék szokta közzétenni. 

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Májusban írtunk arról, hogy a Fővárosi Törvényszéknek konkrét adatai vannak arra, hogy a kormányközeli média 2018-ban 109 helyreigazítási pert vesztett el. A Szegedi Törvényszék megtagadta azoknak az adatoknak a kiadását, hogy a fideszes szegedma.hu-t kiadó Napfénymédia és Marketing Kft., valamint a szintén kormányközeli promenad.hu-t üzemeltető Csanád Média Kft.-vel vagy annak jogelődjével szemben 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben eddig mennyi sajtóper indult és milyen eredménnyel. 

A bíróság arra hivatkozott, hogy a gazdasági társaságokkal szemben indított perek száma és azok eredménye személyes adatnak minősül, így azokról a törvényszék nem nyújthat tájékoztatást. Jogászaink szerint azonban a gazdasági társaságoknak nincs személyes adata, így a kért információkat a bíróságnak ki kell adnia.

Kíváncsiak voltunk, hogy milyen eredménnyel jártunk, ha hasonló kérdést teszünk fel a Zalaegerszegi Törvényszéknek. Írásban azt kérdeztük, hogy 2017, 2018 és 2019-ben mennyi per indult a Zalai Hírlap és annak kiadója a Mediaworks ellen. Arra is kíváncsiak lettünk volna, hogy ezek milyen eredménnyel zárultak. 

A Törvényszék előbb türelmet kért, és a válaszadási időhatárt is meghosszabbította 15 nappal, indoklásként azt írták, az adatok összeállításához kell a több idő.

Ezért is lepett meg, hogy később a szegedihez hasonló választ kaptunk. Vagyis, hogy a választ megtagadják ugyanis a perek irataiba csakis a peres felek, azok képviselői, a szakértők és az ügyész tekinthet bele. Ezen kívül más nem. 

Ez azért is érdekes, mivel a bírósági perek általában nyilvánosak, sőt azok eredményeit maga a törvényszék szokta közzétenni. 

A regionális napilapok, a Vas Népe és a Zalai Hírlap korábban a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz tartoztak, nemrégiben pedig a többi megyei újsághoz hasonlóan betagozódtak a KESMÁ-ba, a kormánypropaganda-holdingba.

Azért is lettünk volna kíváncsiak az adatokra, mivel a Zalai Hírlap sok más, a lapcsoporthoz tartozó újsághoz hasonlóan, jórészt a központtól megkapott cikkeket hozza le. Azt a taktikát követve, hogy az országban egyszerre jelenjenek meg a propaganda anyagok. Ahogy azt a Fővárosi Törvényszék adataiból kiderül, összesen 109 helyreigazítási pert veszített el tavaly a kormányközeli média. Hogy ez mennyi volt Zalában? Nem tudni. 

109 helyreigazítási pert vesztett 2018-ban a kormányközeli média

A Fővárosi Törvényszéktől kikért adatok szerint 2018-ban összesen 109 sajtó-helyreigazítási pert vesztett a 888, a közmédia, a Lokál, a Magyar Idők, az Origo, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2.

Farkas Bazsiugytudjuk.hu

Fotó: a Zalaegerszegi Törvényszék épülete, forrás: birosag.hu

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom